Marah marah sayang

Pernah tak kita kena marah dengan kedua ibu bapa kita atau guru kita. Pasti semua orang pernah dimarahi. Bila kena marah kita rasa bengang sangat ...."heee kenapa la asyik aku yang kena...kenapa la semua kena atas kepala aku"... Namun pernah tak kita belajar hakikat dari marah tersebut. 

Kerana marahnya seorang ibu membuatkan anaknya rajin mengemas rumah dan memasak kerana ibu tahu tanpa marah anaknya tidak akan belajar. Tanpa marah anaknya akan berterusan dengan sifat malas dan suka perkara yang selesa-selesa saja. Ibu tahu suatu hari nanti anaknya akan keluar dari rumah menjadi seorang isteri. Dan ibu mahu anaknya menjadi isteri yang baik dan solehah yang mampu mewarisi kesabaran dan ketekunan ibu.

Dan itulah yang aku hadapi sekarang, menjadi bahan marah daripada masalah pihak lain. Aku tahu yang aku dikambing hitamkan. Di sini kerja menimbun-nimbun. Semalam selepas di marahi hati sedikit tersentap sebab aku tahu masalah tersebut bukan salahku, memang aku amat pasti.....kembali ke tempat, buka outlook sessi mengadu dengan BFF aka cik B,

"Subject: HU HU HU mama kena marah :(



Saja nak mengadu kat papa…semalam tenants datang komplen ….biasalah boss nampak kerja kita senang dia boleh kata susah sangat ke you nak tukar itu dan ini and the same mama mcm tak diberi peluang to defend …the true is kat sini@#%!%&*!%&@!%&!%&! (terpaksa aku delete P&C) he he he……"

jawap cik B, tak apa mama kita disalahkan mata manusia yang nampak kesilapan kita, jadi kita lebih berhati-hati terutama perkara yang berkaitan hubungan kita dengan Allah SWT. Kata hubby lagi orang nak kambing hitamkan kita let Allah SWT judge them. Kunfayakun kan milik Allah. Bersyukur apabila dihina oleh manusia dan takutlah kita pada hinaan Allah SWT.

kata cik B lagi bersyukurlah kita overload of work yang menyebabkan kita tertypo error for report or something and balik rumah kepenatan, kerja kan sebahagian dari ibadah dan kerja juga adalah amanah, hidup didunia memang perlu bersusah sebab kita nak senang di akhirat sana ....itu tandanya Allah SWT sayangkan kita. 

Overload of work itu rezeki dan itu tandanya kita memang ke opis buat kerja. Kalau kita selesa dengan masa senggang dan lapang risau jugak dengan rezeki yang kita peolehi takut nanti anak-anak yang mendapat timbalannya. Kita tak nak di dunia tak dak sapa marah kita semua kesilapan kita boleh hide dan kambing hitamkan orang lain, kita selesa dengan masa lapang yang banyak nanti bila hidup abadi diakhirat sana terimalah kemarahan dari Allah SWT. Mana satu kita nak?

Kata-kata hubby menenangkan hati. Menyejukkan jiwa. 

Hari ini selepas mengambil surat kenaikan $$$$$$ boss besar department ini menasihati secara lembut...bagai suara seorang ibu. Bersyukur kepada Allah SWT kerana hadirkan dia di dalam diri yang sentiasa menegur kesilapan dan kesilapan bagai seorang ibu...Semoga Allah SWT sentiasa merahmatimu Boss.

Comments

Popular Posts