Anak Remaja mama dengarlah.....

Everyday, setiap kali mereka masuk dalam kereta....today ok....any story..tadi makan apa...dalam kelas apa yang happen...si torres tu mcm mana..bla bla bla bla. Sometimes mama stalk them to know more....he he he macam PI (private investigator) pulak. Wajib. Sebagai mama, anak adalah amanah.....mama kena tahu more & dengan cara tersebut mama boleh memahami anak zaman touch screen ni.

Masuk dalam kereta muka masam. Tak ada mood. Kenapa?. Entah.jawap anak. Kenapa entah? tanya mama always busy body. Wajib busy body. Anak remaja kadangkala beremosi. Mungkin bermasalah dengan kawan ataupun crush ha ha ha (jiwang punya kes). So pada masa nilah mama akan memberi panduan dan nasihat bagi meredakan atau mengurangkan gejala muka masam tersebut.

Anak mama kakak tahun ini memasuki usia 15 tahun. Abang pula 13 tahun. Meniti zaman remaja. Melalui berita-berita terkini pelbagai isu melibatkan remaja dari masalah ponteng sekolah, lari dari rumah hinggalah ke masalah mengandung luar nikah. Pebagai permasaalah berlaku diluar sana menuntut ibu bapa mencari formula supaya dijauhi gejala sebegini. Memahami jiwa anak remaja lebih baik dari menghukum dan memarahi mereka.

Doa adalah senjata muslim. Langkah pertama mamapanjatkan doa moga dijauhi anak2 mama dari kemurkaan Allah SWT. Mama pohon agar didekatkan akan hati anak-anak mata dengan Allah SWT. Setiap hari lisan mama membicarakan hal yang hampir sama Allah SWT, Rasul dan Agama kita iaitu Islam. Setiap hari ingatan mama pada anak-anak mama supaya menjadi muslim yang baik, muslim yang memberi kesan positif pada alam.

Mama jua pernah berada dalam alam remaja. Alam yang penuh dengan keseronokan. Alam yang kadang kala bagai fantasi. Selalu mama kongsikan dengan anak-anak who am I ketika sebaya dengan mereka. Terutama buat kakak dan alang mama mahu mereka tegas terutama dengan lelaki ajnabi (lelaki bukan muhrim). Pergaulan ada had dan batasannya. Cinta itu milik Allah SWT. Cinta itu datangnya dari syurga. Wahai anak-anak mama semailah benih cinta untuk mendapat keredhaanNYA. Pupuklah kecintaan moga apa yang datang dari syurga akan kembali semula kesyurga. Kita ini milik Allah SWT dan tiada siapa yang sayangkan kita dengan banyaknya selain dari Allah SWT.

Di usia ini adalah perkara biasa jika ada someone crush or kita crush....normal kerana itu adalah faktor hormon namun ianya perlu di kawal dengan guideline yang diberikan oleh Al Quran dan hadis.

Jalan hadapan masih panjang dan masih jauh. Kun fa yakun adalah milikNYA. Kita bukan sesiapa walaupun telah crush on someone like Torres & someone like Torres also has a crush on us.....but bulatkan harapan pada Allah SWT. In Sha Allah andai dia jodoh kita tak kemana. Namun anadi dia bukan jodoh kita pasti Allah SWT ada sebab mengapa bukan dia kerana apa yang disettingkan oleg Allah SWT itulah yang terbaik buat kita.

Remember "Doa"....doa selalu setiap kali selepas solat doa pohon jodoh yang beriman dan bertaqwa, doa jodoh yang mampu membawa cabaran cinta hingga ke syurga....doa pohon keredhaan Allah SWT agar dijauhi dari maksiat, murtad, syirik...doa pohon dihiasi diri dengan kekuatan hati sentiasa ingat pada Allah SWT, dihiasi diri dengan akhlak mulia, dihiasi diri dengan rasa syukur dengan apa yang ada



Comments

Popular Posts