Macam mana nak dapatkan 1 juta selepas pencen

OTW to office today ikim.fm...nak pencen untuk hidup sebagaimana masa gheja beli main hantam saja tak tengok harga. Beli online pula asal berkenan main clicks ermm kena ada at least 1 juta. Masa tu kakak ada disebelah..."ala apa mama nak risau kakak kan ada masa tuh kan kakak dah kerja"....

Patutla kebanyakkan yang sudah pencen balik kampung. Yelah kos sara hidup di kampung lebih murah berbanding di bandar. Nak keluar pitis. Asal nak keluar pitis. Kalau di kampung boleh menanam. Kos beli sayur dah tak ada. Ikan kalau kampung di Kedah murah beb esp aku yang suka makan ikan menung masak singgang.

Sebenarnya bila kita pencen banyak kos dah tiada sbb anak-anak dah membesar dan mungkin sudah bekerja.. 

Perkara pertama patut kita lakukan jika tinggal di kediaman yang terpaksa membayar kos penyelengaraan seumur hidup ..jualkan kediaman tersebut cari kediaman lain ***alasan nak cari landed home***. Bayangkan mcm aku dgn cik B sekarang even loan rumah dah habis tapi monthly kena juga bayar kos penyelenggaraan. 

Perkara kedua invest ke dalam mana2 investment jangka panjang. Contohnya Public Mutual, Tabung Haji (simpanan nak pergi haji), ASB, masuk koperasi2 kalau anak2 felda mereka ada koperasi anak felda, anak pesawah pun ada so gunakan sebab kita ni makan gaji bukan bagi gaji.

Perkara Ketiga beli property untuk invest. Tengok mana2 peroperty for lelaong grap it. Lepas tu sewakan. Make surelah tempat kita beli memang kawasan demand tinggi bukan di Bukit Beruntung.

Perkara keempat beli emas banyak2 kalau tak dak pitis boleh gadai tak susah nak meminjam kan. Bayangkan dulu zaman mak-mak kita emas berapa rial saja tapi hari ni Emas 999, RM175 1g Emas 916, RM165 1g Emas 835, RM149 1g....dulu ingat lagi asal ke pekan Kodiang mesti mak heret anaknya ni ke kedai emas alahai susah-susah mak telinga, leher & tangan anak mak ni ada barang. Tapi anak mak ala tomboy ni asal pakai mesti hilang pernah sekali tersangkut di pokok keriang.

Perkara kelima Qanaah ...rasa cukup dengan apa yang ada. Buat-buatlah saving untuk hari esok. 

Perkara keenam didik anak mengikut apa yang disarankan oleh alquran dan hadis....anak beriman dan beramal soleh tu harta ayah bonda.

Perkara ketujuh selalu bersedekah dan jangan lah kedekut.

Perkara kelapan buat side income ....dgn blog ok ke, nuffnang kan 

Sebenarnya banyak cara yang boleh kita lakukan untuk hari tua yang penting dalam kehidupan ini adalah qanaah bukannya branded.....bab kata abah buat apa nak rumah besaq sebab kita semua akan mati juga. Hiduplah seadanya.....
  

 

Comments

Popular Posts