Demam pilihanraya...anak-anak bertanya mama jawap


"mama kita ni orang umno ke pas ke adil, kawan alang kata umno tu jahat", tanya Alang Myra sebelum tu Kakak telah bertanyakan soalan yang sama. 
"Orang Islam kena letakkan kepercayaan hanya kepada Allah SWT dan Rasul saja", jawapku. 
Aku teruskan lagi dengan pertanyaan kepada si kecil Humairaa, "Apa yang wajib dilakukan oleh orang Islam", 
"Solat, puasa, zakat, haji", jawapnya. 
"kalau orang tu tak solat atau tak cukup solatnya, baik tak", tanyaku lagi. 
"tak", jawap si petah ini. 
"kat mana tempatnya orang tak solat", tanyaku. 
"Neraka la", pantas dia menjawap. 
"Kan...Allah lemparkan kita ke neraka bukan sebab kita umno atau pas atau adil , Allah SWT masukkan kita ke neraka bila kita tidak melakukan suruhannya dan buat pulak apa yang dia larang"

Manakala kepada kakak pula aku berikan jawapan, "undi kita adalah rahsia, nanti kakak dah boleh mengundi kita share yer sebab masa ni fokus kakak adalah untuk mengutip ilmu, belajar, baca dan faham bukan dengar dari mulut orang lain dan mulut kita mengiyakan kata faham. Faham itu bila kita mentaakul ilmu dengan membaca dan membaca".

Abang Al Khattab agaknya amat faham dengan peneranganku selepas beberapa kemuskilannya telahpun kujawap.

Demam pilihanraya.

Aku dan cik B tidak taksub kepada mana-mana parti yang bertanding. Semuanya ciptaan manusia walaupun dinamai dengan Islam ciptaan manusia bersifat tidak sempurna. Jadi mengapa kita perlu taksub sehingga memutuskan silatulrahim.

Nadhira Malisha, Nadhir Al Khattab, Nadhira Humairaa, Nadhir As Siddiq & Nadhir Al Waleed tetapkan di dalam hatimu anak-anak mama sesungguhnya peganglah sekuatnya tali Islam ini jangan putuskannya. Kembalilah kepada Islam andai ada pertelagahan antara kamu dan itulah yang sebaiknya.

Sesungguhnya setiap yang beriman itu bersaudara.

Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
 “Tidak beriman seseorang kamu itu melainkan dia mencintai sahabatnya, sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.”
(Riwayat al-Hadis)

Allah swt berfirman :
"Kamu tidak akan mendapati suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-nya, sekalipun orang-orang itu bapa-bapa atau anak-anak atau saudara-saudara atau pun keluarga mereka" (QS Al Mujaadilah : 22)

Tidak sepatutnya masyarakat Islam itu berpecah belah seperti masyarakat lain yang dinyalakan oleh :

a. Fanatik golongan.

b. Keturunan.

c. Warna kulit.

d. Tanah air (asal daerah).

e. Bahasa.

f. Kelas sosial.

g. Mazhab.


Ukhuwah Islamiyah berada di atas segala jenis ashabiyah’ (fanatisma) apa pun nama dan bentuknya.
Rasulullah saw sangat anti terhadap segala bentuk atau sikap fanatik seperti ini, sebagaimana dalam sabda baginda saw :

"Bukan termasuk umatku orang yang mengajak pada ‘ashabiyah’, dan bukan termasuk umatku orang yang berperang atas dasar ‘ashabiyah’, dan bukan termasuk umatku orang yang mati atas dasar ‘ashabiyah’." (HR Abu Dawud)

Al Qur'an mengingatkan kita akan bahaya perancangan yang dihembuskan oleh orang-orang bukan Islam yang ingin memecah belah umat Islam dan memporak porandakan persatuan mereka sebagaimana yang pernah dilakukan oleh orang-orang Yahudi terhadap kaum Muslimin dari suku Aus dan Khazraj setelah dipersatukan oleh Allah dalam Islam.

Kemudian Allah swt memperingatkan kepada kita agar jangan bercerai-berai dan berselisih, sebagaimana firmanNya :

"Dan janganlah kamu menyerupai orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang bercerai berai dan berselisih (dalam agama mereka) sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka (yang dibawa oleh nabi-nabi mereka). Mereka itulah orang-orang yang mendapat siksa yang berat." (QS Ali 'Imran : 105)

Syeikh Mutawalli As Sya'rawi berkata :

"Allah swt melarang daripada mengikut hawa nafsu yang membawa kepada perpecahan sekalipun begitu mereka masih mengikut hawa nafsu yang menghumbankan mereka ke azab neraka".
Syeikh Al-Maraghi pula berkata :

"Janganlah kamu bersikap seperti Ahli Kitab yang telah memecahbelahkan agamanya sehingga mereka berpuak-puak. Setiap puak memiliki fahaman yang bertentangan dengan golongan lain, membela ideologi dan mempropagandakannya kepada orang ramai serta menyalahkan ideologi lain sehingga mereka bersikap memusuhi dan saling berbunuhan.

Sekiranya di kalangan mereka ini ada sekelompok orang yang menyuruh berbuat kebaikan, mencegah melakukan kemungkaran dan berpegang dengan tali Allah serta mempunyai satu tujuan niscaya tidak akan wujud perselisihan dalam urusan agama dan tidak akan berlakunya perpecahan".

Profesor Muhammad Quraish Shihab berkata :

"Ayat ini menyindir mereka yang berkelompok-kelompok seperti Yahudi dan Nasrani. Allah swt melarang orang-orang beriman menyerupai kelakuan mereka dan apa sahaja yang berkaitan dengannya.
                                              
Ini kerana mereka lebih mementingkan kelompoknya dan terbawa oleh keinginan nafsu atau kedengkian sesama mereka. Ia juga boleh menyebabkan perselisihan yang teruk sampai membawa kepada pergaduhan dan pembunuhan. Alangkah buruknya kelakuan mereka. Justeru, diperintahkan oleh Allah kepada Nabi untuk membimbing mereka ke jalan yang benar dan sempurna".

Antara ayat yang memerintahkan untuk berpegang teguh pada tali Allah dengan ayat yang melarang bercerai berai dan berselisih disebutkan ayat yang mewajibkan umat untuk berdakwah dan beramar ma'ruf dan nahi munkar seperti berikut :

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; mereka itulah orang-orang yang beruntung." (QS Ali 'Imran : 104)

Ini menunjukkan bahwa yang mempersatukan umat dan yang mengumpulkan  kepingan-kepingan ukhuwah di antara mereka adalah adanya manhaj yang menjadi pegangan dan rujukan umat.

Comments

  1. anak saya pula bertanya
    'bendera yg biru negeri apa?yg hijau bendera nmegeri apa?'
    kenapa dalam buku xde gambar bendera ni?
    senak jugak nak menjawab

    ReplyDelete
  2. ha ha ha lagi la advance soalan tuh...

    ReplyDelete
  3. well said kak sal

    nani ramli

    ReplyDelete
  4. sejak banyak bendera dipasang kat jalanraya.. anak2 dok sibuk tanya tu bendera apa.. untuk apa.. ;)

    ReplyDelete
  5. anak ke dua al khattab pulak pelik kenapa perlu ada bendera...dia kata rimas & sakit mata tgok semak

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts