Orang biasa saja

Ramai bertanya, "Mengapa tidak menulis buku atau novel", dan ada pula yang advice supaya pergi  kursus penulisan skrip. Kata mereka, "kau banyak idea". Mama, "Ha ha ha .....aku menulis bukan kerna nama". Itulah jawapannya. Menulis tanpa nama membuatkan kita bebas untuk menulis apa yang kita fikirkan, dimana dan bila....I'm a mom of 5, mana ada masa beb yang menulis novel 650 muka surat. Ada idea tapi.....masa?

si tecit waleed yang membuatkan masa 24 jadi 12 jam

5.50 am: Pasti buka kelopak mata. macam spring terus bangun, mandi, solat terkejar sana, sini, panaskan air, kejutkan anak-anak bangun, basuh botol susu, jadi cheff buatkan sarapan.

6.40 am: kena hantaq waleed ke rumah ibu.

6.50  am: mama sebagai supir vrooom vrooom hitam jalan hantar Alang Humaira ke sekolah dan seterusnya menghala ke selatan

7.20 am: paling lewat wajib sampai depan sekolah kakak kalau tak muka mempelam muda la anak dara mama ni...pot pet pot pet, "mama tahu tak dah berapa kali nama kakak kena tu", mama, *sengih* "ala baru manusia yang tulis kalau yang tulis tuh malaikat macam mana ....teruk balasannya".

7.30 am: tarik nafas dengar motivasi pagi ikim.fm teruskan perjalanan ke ofis. Tadi sampai offis 7.40 am...labuhkan badan di kerusi terus zupppp hilang 8.28 am buka mata dah cerah, alamak....ermmm.

7.00 pm: selalunya masa dah sampai rumah ada masa awal dan ada masa sampai takala azan maghrib. Ambik Al Waleed di rumah ibu. Taraaaa....tukar uniform be a chef. Buka ice box belek sana sini. Mama jarang plan. Mama akan masak apa yang mama nak masak bila di dapur. Sambil masak jadi CEO kakak, abang, alang and siddiq siap-siap maghrib dah dekat. And masa ni papa pun sampai. Lega sikit

9.00 pm: baru nak dinner, lepas dinner tengok homework anak-anak, lipat baju, buat itu buat ini, Isyak....tau-tau dah 1.00 am patut la nantokkk. 

Keluarga dan anak-anak itu amanah. Mama janji tak akan ambik masa anak-anak. Sebab mama tahu masa bergerak amat pantas sekali dan jika mama gadaikan masa pada hari ini untuk perkara lain di masa depan mama akan menyesal.  Anak-anak perlukan sentuhan dan lisan mama dan papa. Setiap detik dan waktu. Supaya akan sampai waktunya anak-anak mama dan papa meranum menjadi khalifah yang mulia bukan saja di mata manusia malah diangkat darjat di langit sana.

Comments

Popular Posts