jom Berkebun ;)

Pagi ahad yang indah....."pagi-pagi bangun tgok anak2 tomato yg makin membesar, pokok kunyit yang makin berdaun di balkoni tingkat 5", mama ni memang suka menanam. Dulu masa di kampung mcm2 mama tanam. Penah mama buat kebun semasa tunggu result alhamdulillah hasilnya di makan satu kampung. Saat paling bahagia adalah semasa lihat anak2 pokok mulai keluar dari biji benihnya dan yang kedua ..kita mendapat hasil dari tanaman tersebut.

Mama ni memang suka makan ubi sengkuang, masa pergi membeli biji benih pak cik Ah Yong bagi benih sengkuang. Balik rumah terus tanam empat bulan kemudian....abah kata dah berubi pokok ni. Yehaaa besaqnya ubi sengkuan itu. Lani hanya mampu menanam dalam pasu.......

Tadi tengok paper berita harian....seronok tengok anak-anak Obama, Presiden USA memetik sayur segar dari belakang kediaman mereka. Best kan asal nak masak kailan ikan masin terus pergi petik di belakang rumah, nak makan rendang kunyit, hali, lengkuas telah siap ada. Benefitnya bukan sekadar kita boleh menikmati makanan segar namun pokok-pokok memperkayakan oksigen dan menyejukkan di persekitaran kita.

Papa pun dah bagi green light untuk landed home. Tak sabaq nak menyangkul...jeng jeng jeng




Comments

Popular Posts