Bila ada yang marah, umpat dan fitnah kita

Dulu bila mengetahui ada yang bercakap sesuatu yang negative di belakangku ...aku terduduk sebab tak sangka insan-insan yang aku anggap kawan berwatak sedemikian rupa paling terkilan aku langsung tidak pernah bersangka buruk kepada mereka. Aku menangis pada cik B. Aku marah dan geram. Namun perkara tersebut membuatkan aku lebih dekat dengan Allah SWT. Dalam pada ingin mendekatkan diri kepadaNya aku selalu mendengar IKIM.FM, Islam itu Indah - Prof Muhaya, Usrati - Ustazah Norhafizah, Ustaz Pahrol Mohd Joi aku banyak membaca tulisannya, Ustaz Ebit Liew dan beberapa lagi membuatkan diri tersedar. Tidak sepatutnya aku mengharapkan penghargaan manusia. Mulai dari situ aku melakukan transformasi diri ...

Semalam bila aku menceritakan kepada cik B mengenai seorang kawan x-essemjian yang bercerita kepada kawan2nya konon cik B private message (PM) kepada dia. Kami boleh saja print skrin PM yang dia hantar kepada cik B namun menjaga aib org lain amat besar nilainya bagi kita seorang Islam. Kata cik B, "biasa la mama orang yang tak ada akan mengada-gadakan cerita, dan disebabkan tidak ada qanaah dalam diri membuatkan org tu jadi sebegini". Maafkan dia dan doakan dia. 

Selepas itu apa saja kata-kata orang lain aku cuma ignore. Siapa mereka untuk justifikasi kehidupan kita sedangkan mereka cuma kenal kita hanya nama saja. Panduan diri kita usah dibalas orang2 sebegini dengan umpat keji sebagaimana dilakukan oleh mereka yang perlu kita lakukan adalh berdoa semoga mereka diberi hidayah oleh Allah SWT.

Kita dihidupkan hari ini bukan untuk menambah dosa. Melainkan hidupnya kita untuk terus menambah pahala. Kehidupan kita bermula saat kita MATI.

Allah datangkan orang memarahi kita,memfitnah kita,membuka aib kita,memaki kita,membebel pada kita,berkata pedas pada kita,mengumpat kita dan berbagai lagi. Itu semua tanda Allah sayang pada kita dan tanda Allah sedang menguji tahap iman kita. Kita hanya perlu SABAR dan terima dengan hati yang REDHA dan jangan sekali MENGELUH tapi bersyukurlah..

Comments

Popular Posts