Hidup ini sementara cuma

"berapa lama sangat kita nak hidup di dunia ni", kata cik B semasa aku bercerita mengenai projek pembangunan di Cyberjaya. Benar sekali berapa lama kita di dunia ini, kita sendiri pun tidak pasti. Apa yang pasti dunia ini hanya sementara. Melihat anak-anak ada amanah kita buat mereka. Langkah mereka, lisan meraka dan pergaulan mereka adalah amanah kita. Andai kita tidak hati-hati dengan amanah ini ia akan menjerumus kita ke dalam api neraka. Cara kita bercakap, makan, bekerja, bermuamalah, displin akan memberi kesan kepada anak-anak kita. Dek kerana itulah ada pepatah bapak borek anak rintik dan like dad like son. 

Peliharalah Dirimu Dan Ahli Keluargamu Dari Api Neraka dengan Mengajar Mereka Taat KepadaNya Serta Bertaqwa dan Menyuruh Mereka Meninggalkan Maksiat


Allah berfirman:"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan" (Tahrim 66:6)

Dunia ni sementara. Yang sementara itu tidak lama. 

"Jika engkau telah berusia empat puluh tahun, maka segeralah untuk memperbanyak amal shaleh siang maupun malam. Sebab, waktu pertemuanmu dengan ALLAH 'Azza wa Jalla semakin dekat. Ibadah yang kau kerjakan saat ini tidak mampu menyamai ibadah seorang pemuda yang tidak menyia-nyiakan masa mudanya. Bukankah selama ini kau sia-siakan masa muda dan kekuatanmu. Andaikata saat ini kau ingin beramal sekuat-kuatnya, tenagamu sudah tidak mendukung lagi.

Oleh kerana itu beramallah sesuai kekuatanmu. Perbaikilah masa lalumu dengan banyak berdzikir, sebab tidak ada amal yang lebih mudah dari dzikir. Dzikir dapat kamu lakukan ketika berdiri, duduk, berbaring maupun sakit. Dzikir adalah ibadah yang paling mudah.

Rasulullah saw bersabda :

وليكن لسانك رطبا بذكر اللّه

"Dan hendaklah lisanmu basah dengan berdzikir kepada ALLAH SWT "
Bacalah secara berkesinambungan doa' dan dzikir apapun yang mudah bagimu. Pada hakikatnya engkau dapat berdzikir kepada ALLAH SWT adalah kerana kebaikan-Nya. Ia akan mengaruniamu…..

( Ibnu 'Atha illah As-Saqandari )

Comments

Popular Posts