Aku Budak Hostel - Part Two

Aku ditempatkan di Kelas 1K4. Duduk di barisan tepi paling belakang bersama Norismah. Didepan kami Ida Norbaya Dan Hajaratul. Kalau tidak salah aku, Maheran dan Aziah duduk dihadapan pada berhampiran meja cikgu. Di dalam kelas tu juga ada beberapa pelajar lain yang datang dari tempat yang berlainan iaitu Suhaila, Norul Ashikin (kawan baikku hingga kini), Mat Syukry (BOE), Mohd Tarmizi, Zamri Majid, Shaipul Azli, Saiful Hanif, Mohd Rais, Rosilah, Suhaila dan beberapa lagi.

Bayak kenangan di kelas tersebut terutama bersama teman2 sekelas yang nakal sehingga aku diberi gelaran.......Namun kelas tersebut memberi banyak pengajaran terutama selepas kami separuh kelas ditampar oleh cikgu Geografi gara2 buku latihan yang sebenarnya beliau terlupa buku itu ada didlm simpanannya & disangkakan kami semua lupa membawa buku tersebut. Hingga kini aku iku ingat peristiwa tersebut. Kenapa muka sal merah..macam kena tampaq", tanya kak KuBadrul Zaidah iaitu senior yang agak rapat dengan ku. Ku ceritakan apa yang berlaku di kelas. Di dalam kelas itu juga aku pernah dihalau keluar oleh ustaz gara2 peristiwa baling membaling kapur dengan Saiful Hanif.

Rutin di hostel. Dorm H bersebelahan dengan bilik warden. Dan sebagaimana sekolah lain pelajar tingkatan 1 selalunya diintai oleh senior ...budak junior katakan. Kebanyakkan teman-teman satu mempunyai abang angkat cuma aku ni blur ....bila ada senior panggil kebilik dan memberitahu ada pelajar aspura ingin menjadikan aku adik angkat dan terus aku menggeleng kepala.."saya dah ada abang ..3 orang tak naklah abang2 angkat ni".

Disebabkan katil kami agak berdekatan aku agak rapat dengan Fizoh yang berasal dari Kampung Pulau Timbul begitu juga dengan Kak Long Hariyati berasal dari Kg Imam Padang Perahu. Selain itu Kak Pah dari Pida 2 Sungai Korok, Kasmawati dari Pida 3 Sungai Korok. Seorang lagi Azura Shuib yang berasal dari Changloon. Selepas beberapa bulan baru aku mengetahu bahawa Along Rohayati mempunayi pertalian saudara denganku begitu juga dengan Kak Masrida.

Hari berganti malam dan rutin pembelajaran membuatkan kami semua serasi dengan kehidupan hostel. Bangun pagi kedengaran bacaan Al Quran dari surau bersebelahan Aspuri oleh pelajar aspura. Mandi dan terus bersiap menunaikan solat Subuh berjemaah.".....oiii hangpa buat apa tak mau pi surau"..rasa masih terngiang suara Cikgu Rahman jika ada pelajar yang mengelat untuk pergi berjemaah di surau. Kuliah subuh memberi banyak ingatan hingga kini dan rasanya masih melekat dihati.

Saat paling bahagia kepada semua pelajar hostel apabila dapat pulang ke rumah ....memang heaven. Bila sudah berada di rumah rasa macam tak nak balik ke hostel nak duduk saja bawah ketiak mak & abah di Pida.
Ilmu Panduan Hidup

"Ilmu Panduan Hidup"
Bangunlah para warga
Berazam ingin maju
Pastikanlah berilmu
Kerana masa muka
Cekallah berkembara
Bertekad jaya pasti
Untuk nusa dan bangsa
Bukti cinta abadi
Duhai warga belia
Bersamalah berbakti
Bina tradisi murni
SMJ tahta jaya
Berilmu dan berjasa
Berdisiplin bersatu
Tegakkan cita-cita
Ilmu panduan hidup



Comments

Popular Posts