Bicara Hati....aman Isnin yang membiru

Berbicara mengenai kehidupan kita akan menemui pelbagai rencahnya. Tidak semua rencah sama dengan selera kita apapun kita harus terima ia sebagai satu anugerah indah pemberian Allah SWT. Kita hanya insan biasa kadang kala disukai dan kadang kala kelibat kita disalah erti walaupun tidak ada niat dihati kita yang menyamai justifikasi penyalahertian tersebut.

Bak kata Ustaz Pahrol Joi, "Bertemu dengan orang, seperti bertemu dengan makanan. Ada makanan yang lazat, berzat dan berkat. Ada makanan yang tidak sedap, jangan mencelanya. Tinggalkan dengan baik. Maka begitulah dengan kenalan mu. Jika ternyata, mereka tidak dapat membawa kita menjadi lebih baik… tinggalkan. Tetapi jangan memutuskan. Jarakkan diri, tetapi jangan mencelanya. Dia akan bertemu dengan orang yang lebih baik daripada kita dan kita akan bertemu dengan orang yang lebih baik daripadanya."

Dan sebaiknya pesanan pada diri sendiri usah kecil hati jika orang lain salah faham dengan diri kita kerana Allah SWT memahami isi hati kita dan jangan gusar jika ada yang cuba menghakimi kita kerana tidak ada sebaik hakim selain Allah SWT.



 


Comments

Post a Comment

Popular Posts