Ayah dan Ibu.....Ayah dan Ibu

Hari Bapa dah berlalu seminggu lepas namun rasa rindu dan sayang aku pada abah sampai bila-bila. Abah hanya bekas tentera. Dia bukanlah seorang pegawai kerajaan kelas atasan. Keputusan abah untuk pulang bersara di Kedah membuatkan dia dan keluarga sedikit susah. Dari bandar kembali ke pida yang jauh dari bandar. 
cucu Abah

Berapa di Pida, kehidupan agak susah namun anak-anak abah tidak terasa susah. Kami tidak di mewahkan namun abah mewahkan kami dengan makanan. Walaupun berada di Pida jarang sangat kami menjamah ikan darat (sungai) kerana abah kerap kelaut bagi mendapatkan ikan2 segar. Begitu juga dengan masakan, kami sudah mengenali Tom Yam, Mee Hailam, pelbagai jenis nasi sebelum orang lain tahu mengenainya kerana abah suka memasak setiap menu yang pernah di makannya kepada anak2. Mak adalah pembantu abah. Macam-macam mereka lakukan untuk membesarkan anak antaranya membela kambing, itik, ayam daging, berkebun sayur. Masih terngiang-ngiang ditelinga aku bunyi itik. Hingga sekarang bunyi itu menjadi musik indah dalam hidupku. Dek kerana itulah aku lebih mengilai dagingdan telur itik berbanding ayam.

Abah seorang yang cengei (garang). Pantang silap. Dek kerana itu ada saudata yang tidak sebulu dengan abah. Tapi aku tahu abah tidak akan marah jika tidak bersebab.

Sayang abah ..semoga abah tenang dan bahagia dunia dan akhirat

Comments

Popular Posts