Bintang hati

Bintang hati tidak semestinya artis atau selebriti. Bintang hati adalah orang yang membuatkan kita teruja dengan perilakunya, sifatnya dan peribadinya. Mereka mungkin dari kalangan orang biasa tetapi dalam diri mereka ada aura bintang yang bersinar.

Aku suka melihat insan dari sudut positif dan sifat positif itu kutampalkan dalam diri ini.

Bintang hati no 1 adalah mak...kenapa? Mak adalah insan yang berani bagi wanita sezaman dengannya. Mak tak pandai membaca tulisan rumi sbb mak hanya bersekolah pondok. Mak hanya pandai membaca tulisan jawi dan arabic. Namun begitu mak tidak pernah gusar untuk ke mana2. Mak pernah ke Singapore sendirian, kata mak, "ada mulut tanya". Satu lagi mak seorang yang tidak pernah merunggut dengan kehidupannya, tidak pernah berleter dan akan melakukan sesuatu tanpa meminta tolong daripada orang lain dan mak adalah insan yang paling penyabar yang pernah aku kenal. Aku rasa inilah tips yang membuatkan abah kekal melekat dengan mak.

Bintang hati ke 2..abahlah sapa lagi. Abah memang garang dan suka berleter tp abah suka membaca ...yelah abah bukan ahli akademik abah hanya petani biasa. Ingat aku masa kecil, abah selalu memberi info mengenai negara luar, perdana menteri luar sehingga aku dapat menghafal dan di sekolah anak abah inilah paling up to date perkembangan terkini. Satu lagi pasal abah ..dia paling tidak suka ambil hak orang, dulu masa kecil aku pernah diajak sepupu mengambil mempelam dari pokok pak cik yang kampungnya telah ditinggalkan. Bila abah tahu dia suruh aku pulangkan mempelam itu dan aku kena cari siapa pemilik pokok mempelam tu.....nangis yelah mana lah aku tahu mana pergi tuan pokok tersebut. Terkesan dari peristiwa itu memberi suatu impak dalam diri anak bongsu ini.

Bintang hati ke 3...Mak Mertua ku yang ku panggil mak manis, aku suka dengan sifat toleran dia...mak manis ni seorang yang amat penyayang ..prinsip dia amat jelas "ala biar la orang tak mai rumah kita kita pi tengok depa kalau kita tak pi lama2 hubungan adik beradik rengang"......sifat toleran dia juga yang buatkan adik beradik sayangkan dia

Bintang hati ke 4 ....Mak Jang. Mak Jang ni mak menakan cik B. Tapi aku rasa dia macam mak menakan sendiri. Segala nasihat dan tip darinya banyak aku ikuti. dan aku merasai kesan positif dari segala nasihat dan tip tersebut.

Bintang hati ke 5..kakak2 ipar ku...kak minah dan kak ros, mereka memberi inspirasi padaku. Aku kagum dengan mereka yang amat tegar dengan kerenah abang2ku yang agak tipikal malay. Ayat yang kupegang dari mereka hingga kini, "tanggungjawap anak lelaki kepada ibu bapanya sampai akhirat tidak akan lepas".

Bintang hati ke 6 adalah mak dan abah teman ku Gja....enahlah aku admire sangat dengan family ini. Hope satu hari nanti aku akan mempeolehi kebahagiaan sebagaimana bahagianya kak ani.



Comments

  1. bertuahnya awak di kelilingi dg org yg positif

    ReplyDelete
  2. irfa tak juga cuma saya ambik yg positif saja sebagai panduan hidup

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts