Mummy Veteran... Risiko hamil/mengandung selepas berumur 35 tahun

5hb July 2012 ni masuklah 3 bulan Al Waleed. Al Waleed merupakan suatu kehadiran yang indah di saat usia penghujung 30an. Mummy veteran he he he.
Al Waleed

Al Waleed berada di rahimku pada usiaku 38 tahun dan usia ini amat tidak digalakkan para ibu untuk mengandung. Malah doktor sakit puan yang biasa aku kunjungi memarahiku.... "mengandung lagi", katanya dengan nada yang agak marah di sebabkan sebelum ini aku 2 kali keguguran dan sekali bayi meninggal dalam kandungan. Aku tersenyum. Malah doktor bertambah marah kerana aku hanya menyedari kandunganku disaat usianya 18 bulan. Apa tidaknya aku mengalami pusingan haid yang tidak menentu dan kebetulan di awal kandungan aku mengalami bleeding dan kusangka itu haid. Tanpa morning sickness sukar untuk memastikan aku ini benar2 mengandung di tambah pulak dengan rutin harian yang teramat sibuk diri sendiri tidak perasan yang dirinya mengandung.

Kali pertama bertemu doktor dan scan...."tahniah puan dapat baby boy", tersenyum lebar Cik B dan As Siddiq & adik beradik lain bukan main gembira. Dapat adik lagi.

Stigma risiko mengandung diusia 36 tahun ke atas membuatkan aku dihambat rasa risau. Ya Allah Ya Rabb ampunilah hambamu yang serba kekurangan ini. Patutnya aku meletakkan segalanya atas kuasaMU ya Rab.. bak kata mak tok sah dok risau semua ni gheja Allah SWT, kunfayakun ditangan ditanganNYA.


Risiko bagi wanita yang berumur lebih dari 35 tahun untuk hamil adalah tinggi terutamanya bagi mereka yang baru pertama kali hamil.

Tetapi bagi wanita yang bakal mengandungkan anak ke 5, risikonya adalah sedikit rendah kerana pernah hamil sebelum ini. Namun begitu sebaiknya dapatkan nasihat dan pandangan dari doktor sebelum hamil.

Antara risiko seperti yang ditemui dari kajian perubatan ialah :
  1. Kualiti telur yang dihasilkan oleh ovari adalah rendah – menyebabkan risiko yang tinggi untuk puan mempunyai zuriat yang lemah dan mudah sakit.
  2. Wanita yang hamil di usia yang lanjut selalunya mudah terkena diabetes (kencing manis) sewaktu hamil kerana kesukaran untuk mengawal kandungan gula dalam darah melalui diet, senaman dan gaya hidup.
  3. Kemungkinan untuk bersalin normal adalah rendah kerana faktor usia menyebabkan puan tidak kuat untuk meneran sewaktu proses bersalin. Oleh itu kemungkinan untuk puan bersalin cesarean adalah tinggi
  4. Risiko keguguran juga adalah tinggi apabila mengandung di usia melebihi 35 tahun
  5. Kemungkinan besar akan berlaku masalah risiko chromosome yang tidak normal di mana bayi yang dikandung boleh mengalami Down Syndrome.
Namun begitu kemajuan teknologi moden kini banyak membantu mereka yang berurmur lebih dari 35 tahun untuk hamil. Terdapat hospital yang menyediakan rawatan dan pemeriksaan diawal kehamilan bagi menentukan sama ada janin yang dikandung adalah sihat dan normal atau sebaliknya. Jika janin yang dikandung tidak normal, doktor akan menasihatkan pesakitnya untuk menggugurkan kandungan tersebut. Tetapi jika sebaliknya, maka kandungan tersebut boleh diteruskan. sumber: benkung moden

Seperti kehamilan lalu aku tidak menghadapi sebarang masalah. Tidak ada morning sickness dan alahan. Anugerah Allah SWT yelah anak ramai kalau mummy ada banyak alahan kesian kat papa & anak2 mummy. Cuma yang aku perasan aku langsung tak boleh nak lepak kat mamak rasa semacam......

Selepas kelahiran Al Waleed, jururawat2 di bilik bersalin bertanya, "akak makan apa masa mengandung", aku pelik ..."kenapa ya", ..."Kulit baby bersih sangat kak, jarang kami jumpa baby lepas bersalin bersih macam ni, kut la akak makan apa2 ubat salindah ke", "ermm tak la makan macam biasa".

Bila diingat semula kami satu keluarga mmg kaki makan buah kebetulan masa aku pregnant musim buah delima dan hari2 bedal delima. Dan cik B menjadi kewajipan dia akan membeli 30 bili limau sunkis setiap minggu. Itu belum lagi dengan buah2an tempatan.

Apapun aku bersyukur ...kepada ibu2 diluar sana jangan takut jadi mummy veteran sbb kunfayakun itu MILIKNYA. Indah nikmatnya beroleh baby diusia ini buatkan kita rasa muda dan lebih cekal demi masa depan anak kita.Dan selalunya anak2 dari mummy veteran ini lebih pintar berbanding anak2 ibu muda sbb ibu veteran lebih penyabar dan berpengalaman dalam mengendalikan rutin anak2. Mana taukan yang lahir ini bakal memimpin umat.

Comments

Post a Comment

Popular Posts