Politikus sama seperti salesman

propa dengaq boleh percaya jangan he he he

Orang politik sama seperti jurujual yang menjual produk. Dan kita belum tentu tahu keberkesanan produk yang dijual hanya melalui kata-kata manisnya. "kak belilah produk ni.....produk ini boleh buat itu ini", sama juga dengan ahli politik dan para pengikutnya dicanangnya diseantero dunia parti dokongannyalah paling TERBAEK dan yang lain semuanya hampeh. Dan andai kita terikut dengan budaya mereka maknanya kita telah terbeli dengan kata2 manis mereka sedangkan produknya belum kita rasa. Ahli politik dan jurujual adalah orang yang terlalu fanatik terhadap produk mereka sehingga terpaksa mareka-reka perkara diluar kemampuan produk tersebut.

Sebagai seorang yang berilmu pengetahuan kita tidak sehausnya termakan dengan kata-kata manis sang politikus. Dan kita tidak harus teracun dengan dakyah-dakyah palsu mereka. Kita ada minda yang cergas yang mampu membuat keputusan yang terBAEK.

Jadi sang ALGOJO diluar sana usah ya diomong omong lagi bahasa politik padaku.

Aku bukan mendokong mana-mana produk politik. Aku akan membeli apa yang kurasa terBAEK. Aku akan memilih apa yang mamapu memberiku harapan. Seperti mana yang selalu abah perkatakan di telingaku ...rajin membaca sbb orang yang rajin membaca sukar ditipu dan dibeli oleh ALGOJO. Membaca membuatkan minda kita kuat dan mengurangkan risiko nyanyuk dihari tua. Maksud membaca abah disini bukan membaca blog ttp membaca buku-buku ilmiah yang menwajarkan kita menjadi umat islam yang berfikiran kritis.

Comments

Popular Posts