Treat people the way you want to be treated

Bukan sekali dua aku kena bambu ....pernah kena teruk lagi semasa menjalankan tanggungjawap di rangkaian Hypermarket. Sabar dan tenang juga jadi pendengar yang baik terhadap segala komen dan bebelan..ha ha ha. Bank kata cik B, "mama boleh ek dok dengaq orang kata macam2 yang menyakitkan hati". Kalau sekadar mengadap komputer dan hanya melakukan data entry memang la tak ada yang nak hentam atau marah. Bila kita menandatangani kontrak pekerjaan ini bermakna kita menjadi wakil kepada tempat yang kita berkontrak....jadi kena terimalah apa saja cacian, hentaman dek ketidakpuasan orang-orang yang berurusan dengan tempat kita berkontrak. ... "The customer is always right” ada masa slogan ini betul namun pihak yang menyediakan kontrak patut memberi keutamaan kepada orang yang dikontrakan. Kenapa? Majikan yang prihatin kepada pekerjanya akan memberi impak positif kepada persekitaran..... "

They care more about other people, including customers
  • They have more energy
  • They are happy, meaning they are more fun to talk to and interact with
  • They are more motivated
Kesabaran amat penting dalam kehidupan ini terutama bila berhadapan dengan manusia yang tidak ada sifat insan dalam diri mereka. Bila ada sifat marah atau sakit hati dalam diri kita bermakna kita seperti mereka juga. Teringat kata2 mak, "Rasulullah SAW dulu lagi teruk kena caci kena maki namun dirinya sabar dan tenang".

Pengalaman lalu banyak memberi inspirasi.... "treat people the way you want to be treated". Mahu orang senyum pada kita harus kita mulakan dengan senyuman dulu ....Peace pada mood selasa yang agak muram

Comments

Popular Posts