Tak perlulah anak duduk di hostel

Hati mama ni selalu berbolak balik. Kalau diikutkan tak mahu anak-anak stay at hostel. Kenapa? jawapannya mama pernah merasai kehidupan di sana. Apapun syukur dek duduk di hostel banyak perkara yang mama dapat belajar terutama yang berkaitan dengan agama. 
2 hero kecik peneman papa mama
Papa susah nak renggang dengan anak-anak sebab dulu dia terpisah dengan mak dan ayah. Sedih kata papa bila kenangkan semula saat tu. Apapun setiap laluan hidup kita adalah perancanganNYA.

Semalam on the way nak ambil abang bersembang dengan kakak mengenai keputusan mama, "apa saja keputusan PMR kakak tak payah pi mana-mana hostel"...."yeeea ....", kakak dengan muka happy.

Kenapa mama susah nak bagi anak stay kat hostel, mama ni suka fikir macam-macam dari A sampai Z, takut bila fikirkan masalah anak2 terutama anak remaja. Nak beli katil double decker pun 100 kali fikir. Dok terbayang si kecik panjat dan terjun maklumlah anak2 mama ni ada ultramen, spidermen dan mcm2 men lagi. Mama perlu pantau siapa kawan-kawan anak2 mama, buku apa yang mereka baca dan apa yang mereka tonton. Semua perkara ini amat memberi pengaruh kepada anak-anak. Dulu abah di pida melarang membaca majalah hiburan malah majalah remaja yang HOT pada zaman remaja pun tidak dibenarkan membacanya. Mama fikir kejam sungguh larangan abah mama masa tu. Malah TV dan radio pun susah nak dengar dan tengok. Benefitnya mama rasai sekarang walaupun masa remaja dulu mama agak out dated pasal artis, lagu popular dan fesyen. Larangan abah membuatkan mama hanya membaca buku ilmiah dan majalah2 seperti Dewan Masyarakat, Dewan Siswa dan Qiblat, majalah jawi langgangan kak ani iaitu kakak ke 3.


Comments

  1. EMM..ANAK2 MAKIN MEMBESAR
    KITA MAKIN RISAU APA AKAN BERLAKU DIMASA AKAN DTG
    DUK ASRAMA NI KENA PANDAI JAGA DIRI
    BAIK BURUK SEMUA ADA DLM TU

    ReplyDelete
  2. tu la ifra pikiaq macam2 lani mcm masalah kawan pun risau, media sosial pun risau, pakaian, bab solat...mcm2 mak bapak kita dulu pun agaknya mcm ni jugak

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts