Berkat Doa Malaikat

A011
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.

Keimanan kepada perkara malaikat dan perkara ghaib akan menyebabkan pandangan kita lebih luas dan dunia kita lebih luas. Setiap masalah dan ujian yang datang kita tidak merasa stress kerana kita percaya setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. keberkatan rumahtangga kita akan bertambah keberkatan bila ada doa dari malaikat.

Siapakag golongan yang mendapat doa malaikat:
  
1. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa diketahui oleh saudaranya itu,

Diriwayatkan daripada Abu Darda' r.a, Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud;

Apabila seorag muslim mendoakan saudaranya tanpa diketahuinya, Malaikat akan berkata "Bagimu juga seperti yang engkau doakan" (Riwayat Muslim). Allah SWT datangkan dikepala malaikat yang mewakilinya orang yg sedang berdoa dan setiap kali org yang mendoakan saudaranya kebaikan maka malaikat akan turut serta mendoakannya sama. Ini adalah cara paling mustajab berdoa adalah mendoakan saudara kita, sahabat kita tanpa diketahuinya. Pohonlah agar anak2 kita, jiran kita, saudara kita supaya anak2 mereka menjadi anak soleh dan solehah .......anak2 kita akan keluar bergaul dengan anak2 lain. Doa kita kena berubah dan kita kena belajar mendoakan orang lain tanda keikhlasan dan kejujuran hati kita. Jom kita belajar untuk mendapat hati yang jernih bila kita berdoa kepada saudara kita yang lagi lagi meningkatnya iman kita bila kita bersyukur dengan kebahagian saudara yang kita doakan itu 

2. Orang yang duduk menanti waktu solat - meraikan pertemuan dengan Allah SWT in time, selama mana orang yg menunggu waktu solat tidak berhadas, Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
"Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'" 



Ini doa khusus malaikat kepada orang yang menanti solat. Bila kita menanti waktu solat kita telah bersiap untuk menanti interaksi dengan kerajaan langit iaitu Allah SWT. Penghayatan azan perlu dititik beratkan. Perlunya hati dan diri kita untuk mendengar azan. Ianya merupakan penawar diri.......ramai non muslim mendapat hidayah kesan dari azan. Kenapa orang Islam tidak boleh berubah menjadi baik dengan menghayati azan......


Sebagai ibu wajiblah kita merangsang ahli keluarga supaya lebih dekat dengan Allah SWT dan supaya dapat menyebarkan kebaikan kepada manusia yang lain. Contohnya didikan ibu Imam Malek, yang mendidiknya menjadi seorang iman dan ulamak tersohor. Ransangan menuntut ilmu haruslah bermula dari kecil. Ilmu adalah perisai yang amat ampuh untuk menolak tipu daya.  syaitan. Para ibu kena berazam supaya anak2 menjadi orang soleh, jadi pewaris para anbia. In Sha Allah anak yang lahir akan menjadi apa yang kita niatkan.


Misi Syaitan di dalam rumah tangga/antara tipu dara syaitan dalam rumah tangga dengan cara lebih halus

1.Untuk membuatkan suami isteri bercerai berai
2.Untuk menimbulkan rasa benci antara ahli keluarga, Anak benci suami, suami benci isteri dll
3.Ada pasangan suami isteri romantik, loving couple ttp kedua2nya jauh dari Allah SWT dan kehidupan dalam rumah tangga disukai oleh iblis.

catatan dari program Usrati Ustazah Norhafizah Musa (Official) Ikim.Fm

Comments

Popular Posts