Isteri Derhaka - Ustaz Amin


Kadang kala kita merasa apa yang kita lakukan tidak memberi apa2 impak sedangkan tingkah kita, kata2 kita memberi lorongan kepada derhaka kepada suami. Menakutkan, dek ego membuatkan kita terlanjur.

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘Anha bermaksud:

"Aku pernah bertanya kepada Baginda: "Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri?" Baginda menjawab: "Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya". Kemudian aku bertanya lagi: "Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?". Baginda menjawab: "Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya." - (Riwayat Bazar dan al-Hakim)
 
Derhaka kepada suami, mana wanita yg bersuami yang tidak menjalankan t/jawapnya ataupun membuat sesuatu benda yang melanggar syarak, tidak mentaati suami dari segi perkataan dam perbuatan. taksiran derhaka itu tidak menunaikan t/jawap seperti keperluan batin suami tanpa keuzuran syarak, melakukan sesuatu yang melampau batas syarak seperti memaki, memarahi suami dengan melampau-lampau sehingga memalukan suami, keluar rumah tanpa mudarat (kalau keluar kena ada pengetahuan daripada jabatan agama), buat sesuatu yang membuatkan suami marah. 

Boleh gugur hak pengjagaan anak dan hak nafkah jika isteri nusyus. Hakim mahkamah syariah sahaja yang boleh menjatuhkan derhaka atau nusyus selepas di adili. Hukum nusyus bukan dijatuhkan oleh ibu bapa suami, adik beradik suami, iman masjid dan dll

3 dosa yang Allah SWT tidak bertangguh untuk membalas
  1. dosa menderhaka kepada ibu ayah
  2. melakukan dosa dengan keadaan sombong
  3. menzalimi manusia lain
Kata Ustaz Amin, dia tidak pernah jumpa suami yang telah menzalimi isteri akan senang hidupnya. Ini adalah untuk renungan kita semua. catatan dari Pesona De'Zahra membawakan Ustaz Muhammad Abdullah Al-Amin




Comments

Popular Posts