Tangan kanan memberi sorokkan tangan kiri



"Mama boleh kakak buat bufday macam kawan kakak tu...ditempat yang sama", tanya kakak semalam. "Kakak ingat ckp mama dulu.... boleh buat mcm tu tetapi satu yang mama minta dari kakak kita jangan terikut dengan apa orang buat & bila kita mudah menjadi pak turut tu yang membuatkan kita lemah dan tidak ada pendirian", terang ku pada puteri sulung. "Tapi mama kita buat di rumah anak yatim sambil meraikan & mengembirakan mereka," celah kakak. "tangan kanan memberi sorokkan tangan kiri dalam apa pun yang kita buat demi kebaikan dan kebajikan...kalau kita war-warkan takut nanti kita terperangkap dalam riak", terangku lagi. Kakak mengangguk dan aku rasa dia faham kerna dia amat pintar menterjemahkan apa saja kata-kata yang keluar dari lubuk jiwaku.

Dulu semasa belajar beberapa kali aku berkunjung ke rumah anak yatim Hulu Klang kerana kebetulan ada seorang kawan baik menjadi penghuni di sana. Banyak perkara mengenai mereka dapat aku selami .......dan semoga ramai diluar sana menjadi lebih pemurah kepada anak2 yatim sebagaimana yang dilakukan oleh jiranku.

Banyak perkara yang abah & mak lakukan untuk mendidik kami walaupun secara tidak langsung ianya meresap kejiwa. Misalnya...di pida sanglang dulu kerap berlaku penyelupan beras dimana penyeludup mengunakan jalan2 pida untuk melarikan diri drp polis jika dikejar mereka akan membuang beras2 di jalan untuk menghalang pihak berkuasa, ada penduduk yang pergi mengambil beras2 tadi tetapi abah ada pendiriannya sendiri....


Didiklah anak berpendirian tegas dan tidak mudah terpedaya dengan material dunia. Didiklah mereka cintakan Allah SWT, cintakan Rasul, cintakan saudara mara & keturunan mereka ........biar mereka berbangga dengan agama mereka dan akar mereka. Dan bila mereka membesar mereka mampu menjadi pemimpin yang tangan kanan memberi dlm masa yang sama sorokkan tangan kiri.....mampu menjadi pemimpin seberani Salehhudin Al Aiyubi & menjadi pemimpin yang beriman sebagaiman Al Fateh yang memecahkan kubu KOTA KOSTANTINOPEL.....semoga kita dapat mengembalikan kegemilangan Islam yang kian malap di Malaya ini.



Comments

Popular Posts