Ada apa di Central Market (Pasar Seni)

Post ni tetiba buatkan aku teringatkan CM
Central Market....lama benar aku tidak ke sana....dulu masa belajar aku pernah buat part time di MdDonald di situ. Masa tu zaman bas mini kaler PINK...nostalgia. Di CM juga port aku & Cik B berjumpa sebelum jolan-jolan ke tempat lain he he he yelah student zaman tu mana ada handphone zaman...*main janji saja pukul 10.00 am kat tempat biasa* & di sana jugak budak medic tuh ternampak aku dating dengan Cik B. Lepas tu budak medic tu terus hilang ....tak kuasa aku nak cari. Namun lani entah la kalau sorang-sorang di CM aku ngeri sket...CM penuh dengan warga asing. Rasa macam bukan berada di Malaysia.
memory @ CM 1st floor 1998....


Pasar Seni or Central Market
Pasar Budaya atau Pasar Seni ialah sebuah tempat menarik di sekitar bandar raya Kuala Lumpur, Malaysia. Lokasinya terletak berhampiran Sungai Klang, iaitu berdekatan dengan bangunan Dayabumi.
Dahulunya dikenali sebagai Pasar Besar Kuala Lumpur yang menjual barang-barang basah seperti ikan, daging, ayam, sayur-sayuran dan barangan runcit, barang-barang yang dijual itu adalah barangan keperluan harian kepada para penduduk dan pelombong bijih timah di Kuala Lumpur pada suatu ketika dahulu.
Kini pasar tersebut sekali lagi berubah wajah apabila pada tahun 1985, ia telah diubahsuai dan dinaiktaraf. Berhampiran pasar ini ialah sebuah stesen LRT, iaitu stesen "Pasar Seni".
Pada hari ini, Pasar Seni dengan binaan hiasan seni merupakan pusat budaya untuk pameran dan pembangunan kebudayaan, kesenian, dan bidang "kraftangan" di Malaysia. Pasar Seni merupakan kumpulan kedai-kedai yang menumpukan kepada hasil kerja tangan Malaysia yang menjual pakaian dan barangan traditional seperti yang diperbuat dengan batik tradisi Malaysia.
Kebanyakan fabrik yang cantik dan citawarna ini adalah batik tulis atau batik terap yang merupakan hasil kerja yang unik dan tidak serupa antara satu dengan yang lain. Selain batik, pelbagai kedai yang menjual pelbagai barangan antik, artifak Asia, cenderamata, dan kerja tangan. Artis-artis potret dan pertukangan kecil-kecilan menghasilkan karya mereka di sudut-sudut sambil diperhatikan dengan penuh minat oleh orang ramai. (sumber: wikipedia)

HISTORY OF CENTRAL MARKET
The history of Central Market goes back to 1888 where the location it now stands was used as an open wet market. Later when the open market continued to expand, a permanent structure was built to house all vendors. By the 1930s, the permanent structure was further improvised to have the current facade which we can see today and hence on opened its doors to Kuala Lumpur’s growing population as a wet market.
Towards the end of the 1970s, the Malaysian Heritage Society decided to preserve the building under its heritage programme and through an allocation of RM9 million granted by the Federal Government, the building underwent another facelift to renovate the building from a wet market to a Centre for Malaysian Culture, Arts and Handicrafts. Ever since then the façade remained unaltered to retain the charm of the yesteryear.
On the 15th April 1986, Melewar Leisure Sdn Bhd, a subsidiary of Kumpulan Melewar Berhad took over the ownership of the building and used it to promote the Malaysian Culture through the sales of Malaysian Arts and Handicraft products.






Comments

Popular Posts