Sifat-sifat Orang beriman.....


Bukan berbaur politik .... aku bukan hipokrit apa yg aku tak suka aku akan ckp dan aku tak suka pada orang2 yang terlalu fanatik sehinggakan tidak nampak apa yang sepatutnya mereka nampak.

Sabtu 15.1.2011...aku bersama teman2 ke seminar yang dianjurkan masjid dikhariah kami. Tujuan kami adalah untuk memenuhi ilmu didada sementelah seharian letih di pejabat. Majlis sepatutnya di mulakan pada pukul 9.00 namun bertunda. Orang yang sepatutnya menyampaikan majlis ilmu terlewat kerana tidak familiar dengan jalan2 di Selangor itu memang boleh dimaafkan namun pihak penganjur tidak sepatutnya menyampaikan ceramah yang meleret2 sehinggakan upacara seolah menjadi seperti kempen politik. Erm majlis kecil pun meleret-leret ada hati ingin komplen orang lain.........aku memang tidak suka orang yang suka menghentam orang lain sedangkan diri mereka pun belum tentu mampu memberikan sesuatu yang baik jika diberi peluang memerintah. Bukan maksud aku mahu menyokong sesiapa kita yang pakar menghentam umpama tin kosong hanya tahu menghentam manakala orang yang dihentam adalah orang yang rapat dengan ilmu, banyak membaca dan banyak membuat analisis. Dan aku sudah bosan dan pasti ramai diluar sana pun meluat dengan taktik ....undilah parti ini anda pasti akan ke syurga. Taktik MLM....*no short cut way to success* prinsip yang aku pegang. Usah dipertikaikan keislaman orang lain sebab yang menetukan syurga & neraka adalah Allah SWT.

Berbalik kepada 15.1.2011...akhirnya penceramah yang sepatutnya datang. YB Rantau Panjang. Sebenarnya di awal aku tidak mengetahui yang penceramah ini adalah YB. Orang memanggilnya Kak Lah. Hari itu kak lah menyampaikan ceramah berkenaan, Wanita & airmata dan dalam ceramah tersebut di huraikan sifat-sifat orang beriman.

Sifat2 Orang yang beriman:-

  1. Sentiasa menjaga solat - kyusuk dan solat diawal waktu (takut aku yelah kekadang bila solat teringat kerja yang tidak disiapkan takut boss marah sedangkan kita tengah mengadap BOSS paling besar dan Dia pula Maha mengetahui)
  2. Menjauhi perbuatan yang tidak bermanafaat (cth yang YB bagi Tgok TV, borak2 kosong gossip & aku nak tambah sendiri berfacebook pun kategori tidak menafaat insyaallah aku akan buang tabiat ini) perbuatan tidak menafaat inilah yang menjadi punca kepada gejala sosial hari ini.
  3. Suka bersedekah - sedekah2 kita akan menjadi penolong kita ketika di akhirat nanti. Kita selalku perhatikan dan membuuat perbandingan dgn mereka yang lebih mewah dari kita sehingga kita lupakan orang yang lebih dhaif dari kita. Sedangkan masih ramai di luar sana hidup dalam kedaifan dan kefakiran.
  4. Menjaga maruah keluarga - menjaga ahli keluarga dari api neraka. Menjaga aurat sebagai seoarng isteri
  5. Menjaga amanah
  6. menjaga janji - menjaga perjanjian kalimah syahadah antara kita dengan Allah SWT
  7. Menjaga solatnya diawal waktu.
Kak Lah memang seorang yang sederhana dan boleh dikategorikan seorang yang zuhud jika dilihat kedudukannya seorang YB. Aku tertarik kerana dia langsung tidak menyentuh soal politik dalam ceramahnya dan kukira ceramah yang ikhlas dari tulus hatinya itu telah menangkap kalbuku. Namun bukan ramai pemimpin seperti Kak Lah diluar sana, yang ada hanya menjual janji pelangi kepada rakyat serta menyalahkan serta menyumpah seranah pihak lain atas masalah sosial kini. Memgula-gulakan rakyat dengan statement yang tidak masuk akal misalnya...BN (barang naik)..... erm kalau pihak lain barang tidak naiklah. Faktor cuaca, economi dan sosial merupakan faktor penentu harga pasaran terutama harga barang runcit. Jika pihak lain makan mereka boleh mengawal cuaca, ekonomi serantau dan sosial.......primitif.

Aku sempat berinteraksi dengan Kak Lah dimana tujuanku untuk mendapatkan contact numbernya dan Account No Adun Rantau Panjang yang kini dilanda gelombang banjir namun agak terkilan dengan sikap ahli jawatankuasa Masjid Assalam Puchong Perdana yang sibuk ingin bergambar dengan Kak Lah sehingga membuatkannya dalam dilema. Agaknya bergambar dengan YB untuk dipublishkan dalam FB lebih utama daripada perkara lain.......sama sahaja manusia dimana saja.....aku tersenyum dalam hati.

Balik di rumah aku browse mencari siapa dia Kak Lah......Adun Rantau Panjang, anak 12 orang meninggal 2, penghujung tahun lepas anaknya dimasukkan ke Hospital Selayang kerana masalah buah pinggang langsung masalah ini tidak disentuhnya semasa berceramah dan dia merupakan seorang adun yang bagi aku amat rajin bekerja dan amat dekat dihati rakyat bertuah orang Rantau Panjang mempunyai adun yang sederhana seperti Kak Lah. Sesiapapun peminpin drp parti manapun jika dia jujur, ikhlas dan dekat dihati rakyat serta mahu merubah rakyat dan negaranya pasti akan dikenang sampai bila-bila.

Comments

Popular Posts