Ketentuan Ilahi


21.1.2011, keputusan tawaran MRSM tingkatan 1 2011..kakak gagal sebagaimana tawaran SBP. Tengah hari kakak telefon tidak sabar untuk mengetahui samada dia berjaya atau tidak. Bila mengetahui yang dia gagal terus kakak menjerit ....gembira. Mungkin belum masanya kakak tinggal di asrama. Adik-adiknya terutama alang masih memerlukannya.

Kenapa aku beriya ingin kakak ke SBP atau MRSM? dulu mungkin fikiran agak singkat aku hanya ingat kecemerlangan hanya boleh dibentuk di sekolah2 sebegitu namun bila dihimbau kembali sewaktu aku di asrama dulu selama 5 tahun adalah sesuatu yang perit biarpun banyak yang aku pelajari semasa di asrama dan mungkin ianya tidak akan aku perolehi jika berada di rumah namun aku merasai sedikit kerengangan dengan saudara lain terutama sepupu-sepupuku yang bersekolah di kampung. Aku sebenarnya merindui keakrapan kami semasa disekolah rendah.

Pida kampungku agak terceruk dan apabila menerima tawaran belajar di Essemjay selepas menerima keputusan Penilaian Darjah 5 mungkin ianya wajar. Masa itu sedih sebab tidak dapat menempatkan diri di sekolah2 hebat seperti Sek Seri Purti, TKC, Tun Fatimah. 5 tahun hidup sebagai pelajar asrama banyak mematangkan diri terutama perkara yang mendekatkan diri dengan Allah SWT.

Apa yang aku inginkan kakak & anak2 lain peolehi apa yang akupeolehi dahulu ialah dekat denganNya. Namun kun fa yakun adalah milikNya. Ku akur. Di mana saja kita berada sebagai ibu bapa kita pemegang amana jadikan anak2 sentiasa mendekatiNya..sentiasa mengingatinya ...sentiasa merasai kehadiranNya. Bak kata teman kita akan rasa bangga jika anak kita cemerlang diribaan kita dan kita rasa biasa jika mereka cemerlang di tempat yang bgredkan cemerlang.

Islam is Addin. Suatu agama yang syumul. Kenapa aku berada di essemjay suatu ketika dahulu adalah jawapan kenapa kakak tidak tinggal di asrama kini...ku akur ketentuanMu Ya..Rab moga aku dapat mendidik dan membentuk anak2ku ke jalanMu Ya Allah.

Comments

Popular Posts