Balik Kampung Oooooo Balik Kampung hati Girang


Balik kampung lagi....orang lain mungkin pergi bercuti ke tempat2 menarik mungkin mereka rasa *heaven* tapi aku kalau boleh balik kampung itulah kenikmatan yang tidak terhingga. Bestnya....tak sabaq (dah keluar loghat Kedah).

Esok, Lusa...alamak 4 hari lagi. Semuanya dah berada dalam kepala.

Selalu kami menggunakan Highway Utara Selatan untuk pulang ke Kedah jarang sekali kami menggunakan laluan lain. He he he gara2 nak cepat sampai katakan. Dan kami hanya akan berhenti sekali sahaja di R & R untuk mengisi minyak, makan, solat dan aktiviti tidak rasmi lain. R&R pilihan selalunya Tapah dan Sungai Perak.

Saat paling teruja bila sampai di tol Sungai Dua...."Kedah...kedah pantang kalah biar sakit jantung dan rebah......

Sebagaimana pesan mom-in-law masa baru kahwin jangan langkah Sungai Petani makanya kereta dipacu menghala ke Tol Sungai Petani Selatan. Daripada Tol SP selatan terus menghala Taman Sejati dan tidak sampai 5 minit sampailah ke laman mertua tercinta. Patutkan mertua tak bagi melangkah SP he he he.....apalah sangat 5 minit nak berhenti daripada lagi 1 jam mahu ke Sanglang.

Selepas 2 atau 3 hari di SP kami akan ke Pida Sanglang....rindu dengan suasana pida yang lapang dikelilingi sawah padi atau bendang pangilan orang utara. Sekarang mak bagi tau pagi tengah menguning iaitu musim menuai. Pasti aku dapar menghidu bau jerami yg baru di tuai oleh mesin padi. Rindu segalanya.....rindu abah, mak, kakak2 di sana, anak2 menakan dan sekelian saudara mara.

Sekali lagi kami akan mengambil PLus untuk ke Sanglang masuk melalui tol Alor Setar Selatan dan menghala ke arah Kangar melalui Jalan Syed Putra. Aku akan merasa lega jika melepasi Kerpan bermakna kami akan sampai ke laman abah tidak berapa lama lagi...melepasi Kampung Sanglang aku dapat merasai ketenangan dan keindahan Jalan Sanglang yang dilatari 16 pida di mana penduduknya majoriti adalah pesawah.

Ahh nyata jiwaku kini telah merayap di pida sanglang............


Comments

Popular Posts