Bila ada anak remaja....hati resah jiwa gelisah


2. 3 hari lepas kakak ada bercerita mengenai rakan sekolahnya yang telah pregnant.....mula dia bercerita yang temannya yangberlainan kelas ada menyimpan pil gugurkan kandungan. Aku tanya kakak sahih ke cerita itu.....logiknya takkan semudah itu budak berumur 13 thn boleh mendapatkan pil itu. Dan hari ini kakak mengesahkan cerita itu. Pelajar lelaki yang menyebabkan si perempuan itu mengandung juga tingkatan 1....sekali fikir budak lelaki 13 tahun cepatnya baligh teleh dimasukkan ke Sek Hendry Gurney. Kakak mengetahui cerita ini daripada gurunya.....& cerita kakak lagi ibu kepada pelajar tersebut akan menjaga anak yg bakal dilahirkannya. Entahlah aku tak pasti salah siapa dan kita tidak boleh menunding jari kepada sesiapa....bak kata pepatah sakit mata memandang sakit lagi bahu ibu bapa pelajar.

Aku menarik nafas. Sakit dada.

Pesan aku pada kakak masa depan kakak jauh di depan dan amat cerah jangan terlibat dengan perkara maksiat sebegini. Beri hanya pada yang halal dan lakukannya selepas berkahwin. Orang yang kita akan jumpa di masa depan lagi hebat dari yang ada di depan mata. Buat masa ni aku yakin kakak mampu menepis semua gejala ini.

Rasa takut, gentar menyelinap dalam diri. Dunia akhir zaman.

Ya Allah Peliharailah keturunanku daripada maksiat, murtad dan menyirikkan mu.....Letakkanlah mereka dijalanMu Ya Rab

Comments

Popular Posts