Cerita Ceriti...Ibu


Tadi dapat call daripada anak menakan, Normah (Mah) mula dia hanya nak bertanyakan kakak dapat sekolah mana...melalut kepada cerita ceriti.....

Aku dengan Mah memang pantang berjumpa macam2 nak cerita dulu masa zaman sekolah kami pernah tak tidur malam gara-gara cerita ceriti.

Berkisar daripada cerita anak kepada cerita ibu-ibu yang mendidik anak. kami berbuah sepakat dengan sifat sakinah yang dimiliki oleh sang ibu di luar sana......mungkin ibu itu kita lihat amat biasa namun sifat sakinahnya mampu melahirkan anak-anak solehah yang cemerlang dunia dan akhirat.

Kagum benar dengan mereka itu pasti ada amalan yang mereka lakukan yang di rahmati AllahSWT. Macam mana kita ingin menjdi ibu sebegitu???

Surat Al-Furqaan ayat 74:

Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kami istri-istri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi golongan orang-orang yang bertaqwa.”

Kita lah chermin anak-anak kita. Kitalah acuan mereka. Usah disalak orang lain jika kueh kita terserpih.....perhatikan tingkah kita dan perbaiki akhlak kita. Semoga 2011 ini kita dapat memperbaiki diri, iman dan akhlak supaya menjadi ibu cemerlang.






Comments

Popular Posts