Mengajar sendiri anak mengenal ALQuran


Mengapa kita perlu mengenal dan mengajar sendiri Alquran kepada anak-anak dan membudayakan pembacaan mukjizat terakhir ini. Aku dan suami bukanlah ustaz atau ustazah namun kami cuba mengajar sendiri ayat2 suci ini supaya dengan tidak langsung kami akan dapat membacanya semula disamping itu kita dapat mengajar dengan cara yang kita inginkan.


Dulu aku & hubby ada menghantar anak-anak mengaji alquran namun apabila ditegur oleh mak saudara kami kemudiannya mengambil keputusan mengajar sendiri anak2. Masa? Jika kita asyik set mind tak ada masa maka tidak ada masalah namun kami cuba sedaya upaya mengajar sendiri dan cuba sedaya upaya mempraktikan membaca Alquran dan bacaan lain semasa di rumah. Aku yakin kita adalah acuan kepada anak2.


Kakak dan abang memang sudah pandai membaca namun aku berulang kali mengingatkan mereka selalu baca mukjizat suci ini......sekali sekala aku akan terjemahkan apa yg mereka baca biar mereka hayati alquran dihati mereka yelah kita dulu hanya disuruh baca tanpa mengerti apa yang terkandung dalam alquran itu yang membuatkan kita pandai mengaji tetapi alpa dengan perintah Allah SWT.


Teringat aku pada mak jang yang tinggal di PJ orangnya biasa namun luar biasa bagiku...dialah ustazah kepada semua anak2nya ...aku kagum dengan insan ini. Biarpun anaknya tidak disekolahkan di sekolah yang berstatus *agama* namun zuriatnya adalah mereka yang amat patuh dengan perintahNya.



Comments

Popular Posts