Tip jadi bapa pada abad ke-21!



1. Sayangi wanita bergelar isteri dan ibu kepada cahaya mata anda.

Cukup lojik memulakan senarai 10 tip ini dengan elemen pertama iaitu isteri anda. Jika bukan kerana isteri anda yang melalui tempoh getir sembilan bulan, anda tidak akan menjadi seorang papa. Sayangi isteri dan berikan sokongan dalam apa juga segenap aspek. Jika isteri anda hamil, prihatinlah dengan perubahan fizikal dan emosi yang dilaluinya. Peruntukkan masa privasi bersama isteri biarpun anak sudah beranak lima. Bantu isteri dalam melakukan semua tugas rumah dan menjaga anak.

2. Berbincang dengan isteri setiap masa.

Dalam mencari kerukunan rumah tangga, tidak ada pilihan melainkan anda dan isteri berbincang mengenai apa saja perkara. Jika membabitkan soal penjagaan anak, anda wajar bertanya isteri masalah yang dihadapinya. Jika isteri bekerjaya, atur jadual harian supaya keperluan anak anda dipenuhi setiap masa. Jangan jadikan bebanan kerja di pejabat sebagai alasan menyerahkan segala-galanya kepada isteri.

3. Tunjukkan kasih sayang kepada isteri dan anak.

Bapa moden harus bebas daripada stereotaip sukar didekati atau individu yang tidak beremosi. Tidak ada salahnya memberi ciuman kepada isteri dan anak setiap pagi sebaik bangun dari tidur. Kemesraan dan hubungan erat yang terjalin antara anggota keluarga akan hanya memberi satu keputusan - anda kecapi bahagia sehingga usia tua.

4. Habiskan masa bersendiri dengan anak.

Tidak salahnya anda menghabiskan masa bersendiri dengan anak - hanya anda berdua! Bawa anak melakukan aktiviti yang digemarinya atau sekadar beriadah bersama di taman tema, jogging di pagi hari atau membaca buku untuk anak anda. Dengan cara ini, anak akan lebih mengenali si kecil dan mengesan karektor atau kecenderungan anak.

 

5. Kongsi hobi anda bersama anak.

Dedahkan si kecil hobi atau kegiatan masa lapang anda. Tidak salah berkongsi minat seperti bermain alat muzik, bersukan, berkhemah atau bermain catur dengan si kecil. Dengan cara ini, anak anda akan lebih bersikap terbuka dan sedia berkongsi apa saja perkara bersama anda.

6. Jangan abaikan si kecil hanya kerana beliau anak perempuan.

Tidak dinafikan, ada bapa cenderung memencilkan anak hanya kerana jantinanya perempuan. Anak perempuan juga memerlukan bapa sama seperti anak lelaki. Tidak salah menghabiskan masa bersama anak perempuan termasuk mengajarnya bagaimana menggunakan peralatan pertukangan. Anak perempuan juga perlu diajar situasi berdepan dengan golongan dewasa baik lelaki atau perempuan.

7. Anggaplah anak sebagai teman sendiri.

Bagaimana mahu mendekati si kecil andai dirinya ketakutan jauh sekali meluahkan perasaan kepada anda? Bapa moden perlu menjadikan anak sebagai rakan dengan perhubungan lebih santai atau tidak terlalu menekan. Namun, jangan terlebih-lebih kerana bimbang anak tidak takutkan anda pula. Biarpun anda boleh menjadi pendengar setia, pastikan anda tegas dan anak mendengar kata.

 

8. Jadi idola kepada anak sendiri.

Tunjukkan contoh baik kepada anak anda. Jika anda mahu anak berdisiplin, tunjukkan perilaku sama. Ingat, anak cekap memerhati dan meniru perlakuan anda.

9. Makan bersama setiap kali berpeluang.

Bagi anda yang bekerjaya, mungkin sukar untuk pulang ke rumah dan menikmati makan malam bersama anak setiap malam. Namun, setiap waktu terluang terutama pada hujung minggu, pastikan anda makan bersama seisi keluarga. Ketika bersama, bermacam cerita boleh disampaikan kepada anak termasuk perkara berbangkit seperti soal kerjaya anda, persekolahan dan aktiviti mingguan.

10. Ikuti perkembangan semasa dan kecenderungan generasi muda sekarang.

Usah terbelenggu dalam dunia sendiri, bapa moden seharusnya bersifat lebih terbuka dan mengikuti perkembangan dunia terutama yang melingkari kehidupan generasi muda. Kenali apa itu i-Pod, web tv mahupun ruang sembang siber. Ini penting supaya anda dapat mengawal selain mengetahui kecenderungan atau minat anak anda.
Sumber : BHarian 2009/06/20

 


Comments

Popular Posts