Suatu kisah anak mangsa penceraian

Aku pernah bertemu dengan seorang anak muda, kagum aku dengan ketabahannya. Berusia 18 tahun lepasan SPM tetapi tanjak bagai pemuda 20an. Seorang yang matang dan bersungguh dalam melakukan pekerjaan.

Selalu dia bercerita mengenai adik beradiknya, bapanya dan adik beradiknya. Tiba-tiba suatu hari dia bertanya padaku, "kak tak tahu ke hal saya". Aku mengeleng. Rupanya dia anak mangsa penceraian, ibu dan ayah masing-masing telah mempunyai keluarga sendiri. Dari zaman sekolah menengah dia hidup sendirian kekadang menumpang dengan bapa saudaranya. "Tak balik jumpa mak ka", tanyaku dalam loghat Kedah. "Kak, mak saya tu kuat memaki ....tambah dia tahu saya datang tinggal dengan ayah bertambah teruklah marah dia pada saya", ceritanya. "Tapi kak saya dah beli hadiah pada adik saya", sambil dia menunjukkan hadiah tersebut. "Takkan lah mak marah lagi dengan ayah bukankah masing2 sudah ada keluarga", tanyaku, kesian melihat kerinduannya kepada adik-adiknya. "Kak tak kenal dengan mak saya", katanya berlalu. Namun aku pasti ibunya seorang yang cantik.

Terkini aku dengar adik-beradiknya telah tinggal bersama ayahnya. Isteri kedua ayahnya seorang yang lemah lembut dan amat rajin orangnya begitu juga dengan bapanya. Aku kenal orang itu. Mereka berkahwin setelah ibu pemuda ini berkahwin dengan lelaki pilihan hatinya.

Bila aku terkenangkan adik ini sebak hatiku ..yelah saat orang lain hanya tahu meminta duit ayah dan emak dia berhempas pulas melakukan kerja part time untuk menampung yuran pengajiannya di kolej. Semoga Allah SWT memberinya kejayaan dunia & akhirat.

Comments

Popular Posts