Jalan2 Bukit Melawati Kuala Selangor




Selesai menikmati hidangan makan tengah hari terus kami sekeluarga bersiap menuju ke Kuala Selangor. Konon hanya mahu ke Jeram....kami menggunakan LDP kemudian NKVE ke arah Ipoh kemudian memasuki laluan Kuala Selangor melalui Lebuhraya Guthrie. Sebenarnya ni bukan jalan terdekat tapi konon nak guna laluan baru teringin nak masuk perkampung Ijok. Mmg ok laluan ni jalan lengang dan tak banyak kenderaan. Asar kami dah sampai di Pekan Kuala Selangor dan terus ke Masjid Jamek berdekatan dengan Bukit Melawati. Kali terakhir aku ke sana tahun 1995 kenangan bersama abang Lie dan keluarga.

Bukit Melawati - Berdasarkan sejarah, Kuala Selangor telah wujud seawal abad ke 16 lagi. Kawasan lain seperi Jeram, 10 meter dari Permatang di sebelah bertentangan Sungai Selangor juga telah wujud . Kawasan-kawasan ini adalah di bawah pemerintahan Empayar Melaka dan selepas itu pula di bawah pentadbiran Empayar Johor.
menaiki trem


Yess..dah sampai hepi anak2 bila tgok rumah api ni

Sejarah kubu ini bermula semasa kejatuhan Syarikat India Timur Belanda selepas perang ke-4 Belanda-Inggeris (1780-1784). Apabila pengaruh Belanda sudah hilang, Selangor telah kembali diperintah oleh Johor dan Riau telah menyerang Melaka yang juga di bawah pemerintahan Belanda tetapi gagal. Belanda kemudian menyerang Selangor dan menawan Kuala Selangor pada Julai 1784.
pemadam api yg digunakan zaman dahulu

terpaksa dukung sbb siddiq pun takut dgn lotong

mama tgok dr jauh saja


Semasa serangan, Kubu Melawati telah musnah tetapi dibina kembali dan diberi nama sebagai Kubu Altingsburg mengambil nama Jenderal Gabenor Belanda.Setahun selepas itu, iaitu pada 28 Jun 1785, Sultan Ibrahim dengan pertolongan abangnya, Dato’ Penggawa Permatang Mahabijaya (Penggawa Tua) dan Bendahara Abdul Majid dari Pahang menewaskan Belanda dalam satu serangan pada waktu malam. Serangan yang bermula selepas waktu Isyak itu telah berjaya menyelamatkan Bukit Melawati sebelum matahari terbit..Sejak dari hari itu, sehinggalah British mengambil alih kuasa pada tahun 1874, kota ini telah menjadi saksi kepada banyak peristiwa perang.

Selesai solat Asar di masjid Lama Kuala Selangor kami ke kaunter tiket trem berhampiran Kami menaiki Bukit Melawati dengan trem yang berdekatan Masjid Lama Kuala Selangor. Bukan main suka kakak, abang, alang & siddiq dapat menaiki trem ni. Tiket berharha RM3 bagi dewasa dan RM1 (kanak-kanak). Dalam perjalanan, boleh melihat tiga makam Sultan Selangor, runtuhan kota lama dan batu hampar yang pernah menjadi tempat pesalah menjalani hukuman pancung. Erm ok jugak kan sekali sekala membawa anak2 ke tempat bersejarah macam ni.  

kelihatan meriam lama di sekeliling muzium
Apa pun dalam suasana hepi ada yang tak menarik di sini terlalu banyak lotong berkeliaran yang agak menganggu ......yelah aku ni ngeri sikit dengan binatang seumpama ini tp cik B & anak2 selamba saja melayang binatang yang agak jinak dengan manusia ini.



Comments

Popular Posts