Matahari

Dalam perjalan ke opis menaiki fly-over menuju ke selatan...di timurku kelihatan sesuatu yang membuatkan hatiku amat lapang. Sinar lembayung pagi menandakan mentari akan menjengah sekejap lagi kelihatan di balik hutan simpan Ayer Hitam. Awan-awan putih yang memantulkan sinar matahari amat indah sekali.

Kuberitahu kakak yang bersama-samaku suasana sebeginilah yang paling mama suka. Sedari di pida aku sukakan suasana pagi takala embun masih di hujung rumput, takala persekitaran masih berkabus...suasananya dingin. Aku jua suka suasana petang takala burung2 pulang ke sarang di ikuti deruan azan maghrib tanda penutup hari ini dan bermula sesuatu yang baru esoknya. Di pida, kedudukan rumah ditengah sawah membuatkan pemandangan matahari terbit dan terbenam amat jelas dipandangan. Tanpa merenung jam ditangan kita dapat mengagak waktunya.

Tidak kira apa suasana matahari akan terbit bila waktunya dan terbenam bila sampai waktunya. Tanpa letih. Andai hari ini mendung langit dilitupi awan namun esok matahari tanpa kenal putus asa akan menjelma ....memberikan cahaya ..memberikan semangat dan harapan pada setiap insan.

Andainya kita ini matahari....tanpa mengira lokasi, garis bujur dan lintang dunia kita akan cuba memberikan cahaya walau sekejap cuma.


Comments

Popular Posts