Aku, Nota kecil & pensil

Aku tidak pernah menyimpan cita-cita ingin menjadi seorang guru namun dek kerana masa kecil aku selalu membawa pencil & buku nota kemana saja beberapa bapa saudara & kawan abah memanggilku dengan gelaran Cikgu Na. Alfatihah pada Pak Cik Don iaitu salah seorang kawan abah yang kerap memanggilku dengan gelaran itu. Aku, nota kecil & pensil ....aruah Pak Tam Abu pun memanggil aku Cikgu Na bila aku meningkat remaja Pak Tam abu selalu menyuruhku menjadi guru. Begitu juga dengan aruah abang abah iaitu Wa Mud setiap kali datang melawat kami itulah panggilannya Cikgu Na. Kata Wa Mud jadi cikgu senang kerja sekerat hari. Teringat juga pada Pak Su Ya yang beriaya datang berjumpa abah bila mengetahui aku mendapat panggilan maktab sekali anaknya....besar angan Pak Su Ya namun menjadi guru bukan impian seorang yang di gelar Deq Na. Aku bersama beberapa teman ada mengisi borang maktab & kebetulan aku di terima untuk mengikuti latihan perguruan guru Matematik di IPDA namun terpaksa aku tolak kerana aku telah menerima tawaran lain yang lebih dekat & melekat dihatiku. Bukan aku tidak mahu mendidik anak bangsa....aku tidak mahu menjadi cikgu tidak bermotivasi kerana impianku bukan menjadi guru.

Aku, nota kecil & pensil bukan impianku menjadi guru namun nota kecil & pensil adalah sahabat sibongsu yang umur agaj jauh dari abang & kakak. Nota kecil & pensil adalah suara hati. Nota kecil & pensil itulah tersimpan seribu cerita & impian semasa kecil.

Semalam semasa memunggah rak2 buku tetiba ternampak nota kecil ketika zaman remaja di hostel Essemjay. Tersenyum sendiri membaca luahan hati takala remaja dulu. Luahan hati buat insan yg bertahta di hati....Cik B. Dan masih lagi aku mengejar impian demi impian........



Comments

Popular Posts