Anak-anak di hutan batu

Cuti hari ini ...kami tdak kemana memandangkan minggu ni & minggu depan anak2 akan menghadapi exam. Seperti biasa aku & cik B drp dulu kalau anak2 nak exam kami pun turut serta buat revision......tengah aku memasak di dapur kedengaran Alang bertanyakan cik B, "papa.pokok mangga batang berkayu ke", "berkayu la alang tak tgok kat rumah mak tok ka" jawap cik B. Alang blur.."ada ke pokok mangga kat rumah mak tok"..."abih yg keliling rumah mak tok tu pokok mangga la" terang cik B lagi. "tu pokok pelam la papa" adey sakit perut mama. Mangga tu pelam la, orang utara panggil pelam. Aduh, kesian anak2 mama.

Mujurlah aku orang kampung yelah bagi aku & cik B mungkin mudah tapi bagi anak-anak kami yang berada dihutan batu amat sukar bagi mereka membayangkan segala pokok2. Erm nampak gayanya lepas ni terpaksalah kami bawa mereka tour kenalkan segala2 pokok yang tumbuh melata di kampung di pida sanglang.

Anak2 di hutan batu kebanyakkannya kenal pokok melalui buku & internet. Mujur sekali kami kerap pulang ke kampung jadi jiwa mereka sedikit rapat dengan alam semulajadi. Mereka lebih kenal dengan selut dan lumpur. Mereka ramah dengan persekitaran kampung dan faunanya.

Selalu aku ingatkan pada anak2 yang mereka amat bertuah kerana masih ada kampung & mereka amat bertuah kerana ada saudara mara yang besar disebelahku ataupun suami. Banyak yang mereka belajar daripada kelebihan yang mereka ada.

Comments

Popular Posts