Musim Sakit

Musim Sakit is back....panas yg keterlaluan buatkan ketahanan badan makin kurang....asyik bersin sejak 2/3 hari ini. Pada anak2 aku pesan minum air banyak....mama pun kena minum banyak air. Sekarang bukan saja panas malah nampak mcm berjerebu.

KUALA LUMPUR 9 Mei – Suhu panas yang melanda Semenanjung Malaysia ketika ini hanya bersifat sementara dan dijangka berakhir dalam masa seminggu lagi, kata Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Jabatan Meteorologi Malaysia, Saw Bun Liong.

Beliau berkata, keadaan panas ketika ini sehingga menjangkau suhu 36.2 darjah Celcius adalah disebabkan Ribut Tropika Aere yang dikesan di utara Filipina yang meniup angin dari arah Barat Daya ke negara ini.

"Ini menyebabkan kelembapan udara di rantau kita berkurangan dan keadaan ini membawa kepada kurangnya jumlah taburan hujan serta cuaca kering,” katanya di sini hari ini.

Namun beliau berkata, keadaan cuaca yang panas seperti itu adalah normal dalam bulan Mei dan ia lebih rendah berbanding suhu yang dicatat pada bulan Mei tahun 1998.

"(Pada 1998) di Chuping (suhunya 38.9°C), Alor Setar (37.5°C), Lubuk Merbau (37.0°C), Melaka (38.0°C), Batu dan Kuala Krai (38.0°C),” katanya. – Bernama

dah 2 hari aku menelan panadol mana tidaknya badan mulai seram sejuk. balik kerja pegang badan anak2 make sure they all tak demam. Tetiba teringat  flu injection patut ambik saat mcm ni yelah aku ni x boleh demam atau selsema klu demam keadaan jantung & paru2 akan teruk.

Pagi tadi sampai ofis gelap...bigboss MC ke? Telah semalam tgok dia tak sihat....mmg la musim sakit sekarang ni.

Comments

Popular Posts