Humble life

Emak, cik B dan ayah (father-in-law) mempunyai karektor yang sama...humble.

Dek kerana itulah aku boleh serasi dengan cik B. Dulu aku tak pernah jejak pasal malam ataupun bundle. Namun semenjak kenal cik B aku mengenali semua tu. Cik B kata mengapa harus beli benda mahal kalau kita dapat cari yang murah dan kita boleh laburkan tunai yang ada kepada perkara yang lebih berfaedah. Gaya humble cik B membuatkan kami tidak menanggung liabiliti yang banyak. Belanjakan ikut kemampuan bukan untuk penghargaan manusia kupegang kata-kata itu walaupun dalam kepala meroyan nak pakai iphone...cib B tanya, "keperluan ke tu"......hu hu hu hu hu.

Aku belajar dan banyak belajar ....dan aku tertarik kepada insan2 yang humble. Insan yang kita nampak biasa tetapi luar biasa. Insan yang mungkin orang pandang tidak ada apa-apa tapi didalam mereka kental dengan ilmu yang berguna.

Anak-anak kami biasakan dengan kehidupan humble..kehidupan orang kampung sebab kami dari kampung. Sebolehnya kami tanamkan dalam diri anak2 rasa bangga akan jati diri mereka. Berbangga mereka ada nenek di kampung walaupun ada teman-teman mereka tidak betah untuk tinggal di kampung namun kami tidak membiarkan anak-anak dipengaruhi dengan keletah teman-teman bandar.

Kita orang kampung. Kebanyakkan dari kita berasal dari kampung....budaya kampung yang buatkan kita kental dan kerja keras juga perihatin dengan orang lain.

Insan yang humble jarang berkata-kata.....erm mcm Rambolah aksi lebih cakap kurang. Dan aku teringat pada bapa birasku, Allahyarham Encik Jamaludin yang merupakan orang yg kuat di Ulu Dong, Pahang...aku terpesona dengan sifat humblenya dan bukan aku seorang saja malah abah dan mak turut menyukainya takala Allahyarham ke rumah kami di pida hingga ke hari ini abah menyebut mengenainya.

Teringat pepatah ikutlah resam semakin berisi kian tunduk bukan resam ayam bertelur sebiji riuh sekampung.

Comments

Popular Posts