Be Humble ....Jadilah insan yang merendah diri

Pangkal ilmu ialah mendengar sebaik-baiknya, kemudian memahamkannya dan sesudah itu mengingatkannya. Akhir sekali diamal dan disebarkan ilmu itu untuk dimanfaatkannya – Sifyan Uyaynah.

Pernah tak kita bercakap tetapi orang buat tidak dengar .......sudah pasti kita terasa. Itulah pengajaran buat kita supaya mendengar dengan teliti apa yang ingin orang lain perkatakan tidak kira siapa mereka waima anak kecil kita sekalipun.

Ada orang hanya suka orang mendengar ceritanya saja tetapi tidak suka mendengar cerita orang lain. Salah satu tanda kesombongan itu ada dalam diri kita bila kita hanya mahu orang mendengar cakap kita saja kita susah nak masukkan kaki kekasut orang lain.

Tadi aku sempat mendengar ceramah Ustaz Pahrol Joi ianya berkaitan dengan ilmu. Aliran ilmu itu bersamaan dengan aliran air. Air umum mengetahui akan mengalir seperti juga ilmu akan berterusan jika kita mencarinya. Air secara hukumnya akan mengalir dari tempat tinggi ketempat rendah dan akan berkumpul di lembah lurah yang landai. Untuk mempeolehi ilmu sebagai insan kita perlu merendah diri (be humble) mcm air, air tidak mengalir dari tempat rendah ke tempat tinggi (meminjam kata2 Ustaz Pahrol Joi). Orang yang merendah diri Allah SWT berikan banyak ilmu dan tinggikan darjatnya. Orang yang banyak ilmu Allah SWT tinggikan darjatnya.

Comments

Popular Posts