Men from mars women from venus

Semalam aku terasa kat cik B ....biasalah kalau dah terasa diam saja. Pagi datang opis buka ceramah Prof Dr Muhaya...muhasabah diri terus aku buka web mail minta maaf kat cik B. Macam tu lah aku bila resah gelisah aku suka mencari pedoman supaya aku lebih tenang. Selalunya aku akan mendengar Ikim, Prof Dr Muhaya, Ustazah Norhafizah, Ustaz Pahrol Joi  dan beberapa lagi ataupun aku akan membuka laman Iluvislam dan Gentarasa bagi mengubat segala rasa mazmumah yang mulai menyerang hati.

Then terima email dari hubby. Terus aku call. Hubby tanya dah baca dan aku tanya dia samada dah terima emailku. ha ha ha inilah dikatakan Men from mars women from venus, aku terasa perkara lain dan dia ingat perkara lain.

Maaf adalah suatu keperluan dalam memenuhi tuntutan kehambaan. Kita perlukan kemaafan dan keampunan Allah SWT kerna kita adalah hamba. Dan sebagai hamba kita tidak lari dari melakukan kesilapan dan kita perlu bermaafan sesama hamba. Memohon maaf atau memberi kemaafan tidak akan menurun darjat kita sebagai insan.

Umpama peribahasa melayu, buang yang keruh ambil yang jernih itulah keindahan sebuah kemaafan. Satu kemaafan dapat menjernihkan sekolam air yang keruh. Satu kemaafan bisa memulihkan hati yang sakit. Suatu kemaafan bisa melangsaikan dendam kesumat.

Men from mars women from venus, walaupun kutahu bukan salahku ataupun cik B namun aku memilih untuk meminta maaf. Tak ada apa yang hebat jika kita terus keras kepala atau ketegaq (degil). Men from mars women from venus, banyak perkara aku pelajari terutama dalam mendidik anak2 lelakiku. Apa yang aku fikir dan rasa tidak sama dengan apa yang mereka fikir dan rasa. Kehidupan ini adalah pembelajaran dan kehidupan ini adalah pengajian sebelum kita menetap diakhirat kelak walaupun kita dan lelaki berlainan planet namun bumi menempatkan kita bersama. Bumi yang memancarkan rasa cinta, tolak ansur, maaf......sesuatu yang amat unik yang mana telah membuatkan men dan women terus bersatu hingga akhir hayat.

Comments

Popular Posts