Kita yang bernama?

Seribu cerita terungkap disebalik nama. Bak kata pepatah “harimau mati meninggalkan belang manakala manusia mati meninggalkan nama”. Nama yang baik, patriotisme, ekonomik, sainstis, dan ulama memberi kesan berabad lamanya kepada manusia. Nama menonjolkan seseorang individu. Cerita yang tersirat disebalik nama, amat menarik sekali terutamanya apabila diceritakan oleh orang yang kita sayangi contohnya seperti kedua ibu bapa kita. Namaku seolah tiada makna jika dialih kebahasa arab dan dahulu kerap namaku di ketawakan oleh teman sekelas dek kerana namaku menyamai istilah geografi bagi tasik garam di pergurunan.

Tersenyum sendiri bila mengenangkan cerita mak bagaimana namaku yang tertera dalam kad pengenalan (I/C) di berikan. Terima kasih abang Dul (Abdul – Hamba) dengan nama yang ringkas ini. Senang disebut dan mudah diingat. Semestinya setiap ibu bapa mempunyai sebab musabab dalam memberi nama kepada seseorang anak. Dahulu, boleh dikatakan kebanyakkan ibu-bapa melayu gemar menamai anak dengan permulaan Muhammad bagi anak lelaki dan Nur pula bagi anak perempuan. Cemburu juga aku semasa dibangku sekolah bila ada teman bernama Nur, terasa indah benar nama Nur itu. Semasa memasuki dunia pekerjaan sebuah konglomerat besar ketika itu di Jalan Klang Lama, ada seorang kakak menamai setiap anak-anak lelakinya dengan permulaan nama “Ali”. Bila di ulang sebutan “Ali” dengan sebutan arab, ahhh amat indah dan merdu bunyinya. Namun aku dan suami telah bersepakat mencari kelainan bagi zuriat kami. Sesuatu yang jarang-jarang di ditemui dan membawa sinar di masa hadapan. Setiap puteri dan putera kami namai permulaannya dengan Nadhira/Nadhir (perkara yg jarang-jarang berlaku atau jika sebutan arabnya berubah makna akan menjadi yang bersinar-sinar). Nadhir/Nadhira umpama nama keluarga dan di sepadu dengan gelaran para sahabat nabi atau isteri serta anak-anak Nabi Muhammad (SAW) yang aku dan suami kagumi.

Puteri yang pertama (Malisha) yang selalu bersoal jawab perihal nama, “apasal nama kakak tak de makna cam adik & abang”, “sapa kata tak ada setiap huruf nama kata ada nama papa dan mama dan kakak anugerah Allah SWT yang pertama buat mama dan papa”, jelasku padanya. Dia ditatang oleh setiap orang tidak kira siapa disaat kehamilan dan melahirkannya. Penerangan tersebut membuatkan dia amat bangga dengan namanya itu. Keyakinan dirinya amat tinggi dan amat mudah dalam interaksi sosial.

Umar Al Khattab (RA) seorang sahabat nabi dan khalifah kedua di zaman pemerintahan Ar Rashidin menjadi pilihan buat putera pertama kami. Sifat keras dan kuat terpancar dalam dirinya dalam menegakkan pendiriannya. Satu lagi, dirinya mudah mengingati ayat-ayat Allat SWT berbanding perkara lain. Tangisannya yang kuat menggegarkan apartment kami bagai sebilah pedang yang mampu menghunus ke perut lawan.

Humairaa (yang kemerah-merahan) merupakan gelaran yang diberikan oleh Rasulullah SAW buat isterinya Saiditina Aishah RA. Secara fizikal dari sejarah Saiditina Aishah RA digambarkan kecil. Namun daya ingatan isteri nabi ini amat tinggi. Nama ini dijadikan pilihan buat puteri kedua yang mana merupakan zuriat ketiga kami. Cerdas dan licik dan petah berkata-kata merupakan ciri anak ini. Pantas dalam mengaut ilmu membuatkan kami seringkali terpana dengan anak 4 tahun 7 bulan ini.

Pelbagai nama indah dalam Islam dan ianya bergantung kepada diri kita dalam menamai zuriat kita. Nama umpama doa buat mereka. Namun ianya wajar disusuli dengan contoh teladan sifat-sifat mulia Rasulullah SAW dan para anbia serta doa-doa anak beriman, moga lebih terkesan di dalam diri mereka dalam menjalani kehidupan di mandani ini.


Pida....
Berdoalahlah sentiasa buat ayah bonda dan juga zuriat kita.....(Surah Ibrahim ayat 40-41). Moga anak soleh milik anda dan kita adalah seorang darinya.....Aminnnnn

Comments

Popular Posts