Alhamdulillah.....

Ahhh sudah menghampiri usia 20 tahun aku mengenalinya (Matt), tersenyum sendiri bila mengenangkan bulan puasa di bumi Jitra semasa bersekolah di asrama dahulu. Kalau berkahwin di saat selepas alam persekolahan mahu usia anak 16 tahun kini. Kun fa ya kun adalah milikNYA. Saat manis zaman persekolahan adalah terlalu indah. Bersama teman-teman menganyam seribu impian yang bakal dijelmakan di masa hadapan. Cita-cita dan semangat menjadi ulam harapan. Namun perhubungan dahulu bukan semudah kini. Bertentang mata, berbicara dan lenggok jelingan memberi makna yang mendalam. Perasaan takut kepada keluarga membataskan perhubungan dua jantina. Lantaran itu hanya doa pada yang Esa agar dipanjangkan perhubungan ini. "Masa belajar bukan untuk bercinta", itu kata-kata mak bila kuceritakan berkenaan sidia. Sentiasa selepas solat lima waktu kutadahkan doa' "andai si dia jodohku maka dekatkanlah namun jika tidak maka jauhkanlah dia dr diri ini".
Nasihat ibu bapa takala belajar berbeza apabila anak-anak melepasi satu usia yang mana dinamakan usia yang patut disatukan teruna dan dara. Apabila cita-cita telah dinyalakan dan maraklah api silatulrahim dua insan. Emak menyukainya kerana sikapnya yang luhur begitu jua keluarganya. Kata abah, "macam adik-beradik kita jugak", takala serombongan keluarganya termasuk Tok Ya, Pak Cik, Mak Long, Pak Ngah, anak-anak mak Long bertandang ke rumah.
Kini di hadapan mata, dua puteri dan seorang putera yang cerdik dan nakal. Dua puteri bersifat ramah melebihi aku dan suami. Manakala, si putera mirip seperti kami berdua yang agak kurang dalam berbicara dan mengolah kakata. Isyaallah akan datang lagi namun hanya Allah SWT sahaja yang tahu samada As Siddiq atau Az Zahra. Mungkin si puteri mewarisi sifat Tok Wan Pida dan Tok Manis yang pandai berbicara dan mengolah kata. Manakala sang putera bersifat sederhana sebagaimana ayah bonda. Namun sentiasa prestasinya melebihi sifat diri yang agak pemalu itu.
Aku dan suami hampir sama dari segi komunikasi. Cerita-cerita jua sama begitu jua dengan teman-teman. Impian kami seiringan iaitu ingin pulang berbakti kepada orang tua di utara sana. Ahhhh tak sabar rasanya......berada tetap di bumi Kedah. AMIN.

Comments

Popular Posts