Kita makin tua.....

Tahun ini kesihatan abah, mak serta Tok Yah (Nenek suami) tidak memberansangkan. Bila usia mulai mencengkam pelbagai masalah kesihatan akan mendatang. Usia abah mendekati pertengahan 70 tahun begitu jua mak. Manakala Tok Yah mendekati usia 90 tahun. Sudah bertahun selepas kematian Tok Cah (ibu abah) pada tahun 1985, kali ini bila abah mula sakit-sakit dan dimasukkan kehospital akui mulai perasaan 20 tahun dahulu. Mata mak pula makin teruk rabun, penghujung bulan julai ini mak akan melalui pembedahan membuang selaput mata. Mak pernah menyuarakan rasa bimbangnya dengan operasi yang bakal dilaluinya nanti. Manakala sakit tua Tok Yah makin menebal, sampai ada suatu ketika semua anak-anaknya berkumpul membaca yassin memandangkan keuzuranan beliau yang menjadi-jadi.
"Macam mana yea ...kita bila dah tua", luah suara suami pada petang hari minggu lalu. Aku tersenyum. "Awat lani tak rasa tua ka", sengaja aku mengusik. "Tak la macam tuh....tua macam Tok, Abah", jelas suami. "Semua orang akan lalui kitaran tu jika dikehendakiNya", jawabku ringkas. "Kan seronok kalau tua-tua kita duduk di Kedah, adik-beradik pun ramai", pintas suami. Memang benar saat usia menerjah 30 an ini gemersik rindu pada bumi hijau kuning bertalu-talu. Rindukan kampung laman, abah, mak serta saudara taulan bagai menjadi-jadi di tika ini. Pada sang putri dan putraku sering kami khabarkan akan kerinduan tersebut. Dek itu jua kerap kulihat lukisan puteriku yang sulung tergambar sawah padi serta sebuah rumah dipinggiran sawah.
Keakraban hubungan kekeluargaan menyemarakkan lagi perasaan ingin pulang. Mungkin setahun dua lagi kami bermaustautin di sini.........

Comments

Popular Posts