Audit Diri

Sekarang kebanyakkan pekerja bahagian kewangan dan akaun sibuk membuat persediaan bagi audit tahunan atau pertengahan tahun. Pelbagai perkara perlu diselesaikan sebelum kehadiran para audit dari luar. Inbois, lejer am, akaun belum bayar, akaun belum terima, jualan, pengumuran akaun dan pelaporan perlu dikemas-kini. Ini merupakan satu rutin kemestian bagi syarikat berstatus sendirian berhad. Jika syarikat berhad banyak lagi perkara yang tidak boleh di lepas pandang. Pada masa inilah, merupakan ruang pendapatan bagi syarikat-syarikat audit serta juru auditnya.
Berbicara soal audit syarikat, berapa kalikah kita mengaudit diri sendiri, keluarga, perhubungan suami isteri, handai taulan dan masyarakat sekeliling. Dalam hal ini, bolehlah dinamakan audit sosial.
Audit terhadap diri sendiri, sejauh mana pencapaian ISO 9001 kita sendiri. Adakah pencapaian kita menepati sasaran sebelum ini ataupun telah melepasi sasaran. Apakah kayu ukur sasaran kita?. Adakah ianya berbentuk material seperti pendapatan ataupun kepuasan yang lain seperti pencapaian dari segi masa beriadah, bersosial dan menambah ilmu. Ada seorang teman baik menjadikan bahan bacaan ilmiah sebagai kayu ukur audit dirinya. Dia pernah bersedih kerana tidak dapat membaca sebarang bahan ilmiah dalam masa seminggu. Baginya bahan ilmiah itu merupakan makanan jiwanya. Puteriku yang sulung pula menjadikan setiap buku bacaannya sebagai kayu ukur kemahirannya menggunakan bahasa dengan lebih taakul lagi. Manakala ada teman lain pula menjadikan masa senggangnya dengan menghafal ayat-ayat suci serta mendalami hadis sebagai kayu ukur pencarian ilmu akhiratnya.
Apakah jangkamasa ukuran audit diri kita sendiri. Audit diri kita sebagai hamba diduniawi ini. Audit ucapan kalimah syahadat, solat wajib, sunat, puasa, zakat dan haji bagi yang berkemampuan.
Banyak perlu diaudit dan dikemas kini sebelum kita ke alam barzah.

Comments

Popular Posts