Aurat dan bertudung berbeza ke?

"Mama..kakak pakai tudung pergi sekolah boleh", minta puteri sulung yang bakal menyambut hari lahir ke 9 awal bulan jun nanti. "Kenapa kakak nak pakai tudung", tanyaku ringkas. "Ala mama ni, kawan-kawan kakak ramai yang pakai tau, ustaz pun tanya apasal kakak tak pakai", jelasnya panjang lebar. Sambil memegang bahunya, "Bukan mama tak kasi, mama nak kakak betul-betul faham tuntutan aurat kepada org Islam lebih tinggi daripada pakai tudung, mama tak nak kat sekolah kakak pakai tapi diluar tak, kita pakai tudung sebab di sini ( telapak tanganku menekap didadanya) bukan sebab nak ikut kawan-kawan atau fesyen.". Dahulu aku pun sepertinya pakai tudung macam kapal selam sekejap timbul lama sangat tenggelam.
Namun ada kesedaran ketika belajar di asrama, hari itu jumaat saat pelajar putra ke masjid kesempatan digunakan oleh beberapa senior putri membuat jemaah Zohor di surau. Seorang kakak senior, Kak Liza menerangkan akan kewajipan menutup aurat bagi yang telah baligh. "Adik-adik mahu ke, membina mahligai untuk mak dan ayah di neraka", selama ini mak dan ayah berbuat amal ibadah dan kerja kebajikan namun dek kerana sikap pentingkan diri adik-adik telah menyebabkan mereka dihumban ke api neraka, kerana merekalah dipertanggungjawab akan perbuatan adik-adik sehingga adik-adik bersuami", dadaku mulai sesak dan rasa sebak menebal bila terbayang abah dan mak di jilat api neraka kerana perbuatanku. Kesedaran mulai tertanam di lubuk jiwa namun aku masih membogelkan kepala dek amarah remaja. Selepas peristiwa itu beberapa tahun kemudian di perhentian bas Butterworth, seorang pemuda cina menegurku dalam dialek mereka namun selepas beberapa ketika dia bertanya samada aku berbangsa cina atau melayu. Peristiwa tersebut kuceritakan pada abah, "sbb tuh org islam kena pakai tudung sbb nak bezakan hang sapa cina ka, siam ka, nasib la dia kata kata nih anak siam mana", kata-kata abah agak melekat disanubari.
Menutup aurat adalah kemestian bagi setiap muslimah sekiranya memilih ADDIN (Islam is the of life). Aku lebih suka menggunakan istilah menutup aurat berbanding bertudung. Sesiapa sahaja boleh bertudung namun tidak ramai yang menutup aurat. Dan juga sesiapa sahaja boleh menutup aurat namun adakah ramai yang jadikan Islam sebagai satu cara hidup.
Buat yang putriku, kuingin dia fahami dan dalami kenapa muslimah diwajibkan menutup aurat bukan sekadar ikut-ikutan dan fesyen. Peliharailah orang yang anda tersayang dari api neraka itulah semulia kasih sayang.

Pida...Mohonlah kesejahteraan dan keberkatan terhadap zuriat dan rezeki yang kita peolehi.

Comments

Popular Posts