Siapa di hatimu?

"Siapa di hatimu?
Siapa yang kau rindu?
Siapa yang ada di dalam hatimu?
Si dia di hati ku...
Si dia yang ku rindu
Si dia yang ada di dalam hatiku"

Sekadar mengambil dua rangkap lagu ciptaan Yassin yang dinyanyikan oleh Akhbar, siapa di hati kita sekarang?. Hanya diri kita yang mampu memberi jawapannya. Ada yang mengatakan suami, anak-anak, ibu-bapa, saudara dan materialis jugak. Siapa di hati kita itu yang akan menentukan perjalanan hidup kita. Jika di hati kita merupakan ibu bapa wajarnya kita menjadi anak yang bertanggungjawab perihal mereka terutama di hari tua mereka. Tidak kurang pulang menyatakan suami atau isteri di hatinya dan pastinya menjadi suami atau isteri yang budiman.

Bagaimana pula sesetengah pihak yang lain yang merupakan suami atau tapi siapa di dihati mereka yang mana jawapan yang tersembul itu yang membuka pintu kecurangan rumahtangga serta kemaksiatan dan pasti yang menjadi mangsa adalah anak-anak yang tidak berdosa.

Siapa di hatimu? Allah SWT dan Addin (Islam is the way of life), merindui Pencipta membuatkan kita takut padanya lantas menyusupi lunas-lunas yng dikehendakkiNYa dalam sesuatu perhubungan berdasarkan Hablullminnan nas (Cinta sesama manusia). Kecintaan pada Allah SWT meletakkan seorang suami atau Isteri dilandasan yang benar. Takut mereka akan apa neraka kerana kecurangan dan tidak bertanggungjawab. Kecintaan pada Allah SWT jugak meletakkan seorang anak sentiasa merasai perit jerih kedua ibubapanya membesarkannya.

Sebagai suami atau isteri jadilah insan yang bertanggungjawab terutama kepada persekitaran kita (pasangan, anak-anak, ibu-bapa, mertua, jiran dan saudara taulan). Jangan sesekali mendekati zina.

Pesan mak, "terimalah pasangan kita seadanya dan sentiasa berdoa kebahagian hidup dunia dan akhirat serta jangan lupa ibunya jua ibu kita layani mereka seperti ibu kandung kita".

Pida.....sedih dengan kemelut kecurangan ynag melibatkan rumahtangga umat Islam kini

Comments

Popular Posts