"Ayah dan ibu...ayah dan ibu itulah permulaan kami... dapt melihat bulan dan matahari......"

"Ayah dan ibu...ayah dan ibu
itulah permulaan kami...
dapt melihat bulan dan matahari......"

Semalam berkesempatan bersama jiran di apartment, lama benar tidak bersama-sama sampaikan aku tidak tahu bahawa bapa salah seorang jiran terlantar dihospital. Kagum aku dengan teman seorang ini, dia memang anak yang bertanggungjawab, jiran yang baik dan berhemah. Lubuk hatiku telah lama menghormati peribadinya. Kemahiran berkomunikasi aku agak lemah dan disebabkan rasa terkedu aku hanya mendengar sahaja perihal berita tersebut. Rasa bersalah menyerang lubuk hati dan dalam masa yang sama terkenangkan abah, mak serta mertua di utara sana. Bila terkenangkan semua, rasa ingin terbang disaat ini ke sana. Beginilah agaknya yang abah rasainya ketika beliau menetap di Rawang. Abah membuat keputusan pulang di Kedah demi untuk kedua ibu-bapanya (Tok Taib dan Tok Cah). Walaupun kebanyakkan adik-adiknya berada di sana, abah masih nekad untuk pulang. Sikap prihatin abah terhadap kedua ibu bapanya diwarisi oleh anak-anak pula.
Bersyukur pada Allah SWT kerana suami dan abang-kakak ipar amat prihatin dengan abah dan mak. Sebagai mana nasihat mak kepada kami supaya menganggap dan melayan pihak mertua seperti ibu bapa sendiri maka timbal balasnya menantu-menantu mak dan abah melayan abah dan mak sebagai mana ibu bapa mereka sendiri.
Biarpun ada kakak-kakak di utara sana yang mampu mengurusi abah dan mak ketika sakita demam mereka namun sebagai anak perasaanku tidak menentu apabila tidak dapat berbuat sesuatu kepada mereka disaat mereka terlantar sakit.
Nekad untuk pulang ke utara itu sesuatu yang pasti, Isyaallah dalam masa dua tahun lagi itulah janjiku pada suami. Aku sentiasa berdoa diberi kelapangan oleh Allah SWT menjaga kedua ibu bapa dan mertua disaat mereka diusia emas ini.
Disebabkan kekerapan aku dan suami bercerita berkenaan orang tua di kampung terkesan perkara ini di minda anak-anak. "Ma, nanti besar kakak nak jaga mama dgn papa tau", beritahu puteri sulung padaku pada suatu hari. "Jazakallah huqoira", balasku pada sang puteri yang sedang memahirkan komunikasi arabiknya.

Comments

Popular Posts