Info....Wahaabi Issue
Juz received an email from hubby berkenaan isu ini ....
From: Rusli Alwi [mailto:rusli@muamalat.com.my]
Assalamu’alaikum (cc recipients are friends from AmBank and OCBC)
Pagi tadi kita berbincang tentang issue semasa yakni, “Wahaabi”. Kita dengar pandangan dari Hj Md Roose & Sdr Shahriza Omar. Maka saya ingin berkongsi maklumat dgn saudara/ri kerana pada pagi tadi pendek sangat masa hendak mengupas isu nie.
Harapan saya cuma satu, yakni kita bersedia dgn cukup ilmu supaya dapat mengarungi masa depan Islam yg penuh dgn cabaran di waktu-waktu sedekad kebelakangan ini. Ethnic cleansing (Balkan and African), peperangan (Middle East), new ideology (correcting old religion), kebangkitan Islam (kecil-kecilan yang mempertahan sunnah) and masaalah social (domestic) adalah didalam perancagan Allah swt. Jadi dgn ilmu, sedikit sebanyak kita boleh fahami jadual Allah swt supaya kita tak jadi golongan “apa nak jadi; …jadilah, aku tak kisah”.
Tentang isu Wahabbi nie, termasuk Maulidur Rasul, Talkin dll saya ade minta pandangan dari salah seorang EVP (dah VSS) kira-kira 5 atau 6 tahun yg lepas tentang bagaimana hendak menghadapai golongan Wahabi yg menuduh sesat jika menyambut Maulidur Rasul. Dia kata jawab begini “Dari aku berhujjah dgn engkau, lebeh aku berhujjah dengan kayu!”. Maksudnya, jgn buang masa, kerana golongan ini memang keras hati dan menerima tafsiran dari ulama mereka sahaja. Golongan ini sedang menunggu zaman kejatuhannya (banyak bergantung kpd perkembangan kerabat raja Saudi dan ulama Wahabi1 disana), insyaAllah. Walupun mereka nampak kuat, akan jatuh juga dengan kehendak Allah swt. Cuma kita kena peka!
SOALAN:
Apakah yang dimaksudkan dengan fahaman kaum muda di Perlis?
Faham kaum muda ini istilah orang Melayu. Yakni ada orang baru datang dan bawa satu fahaman yang baru atau muda sangat. Sedangkan mazhab yang lama, ahlisunnah wal jamaah itu sudah lama yakni sudah beribu-ribu tahun. Fahaman ini tiba-tiba datang ke Malaysia, sekitar tahun 1920. Istilahnya itu bukan dirancang. Bukan ada satu mesyuarat untuk menamakan satu ajaran baru itu. Keadaanya seolah-olah, terluncurlah perkataan dari seorang daripada mereka, yang mungkin ulama, dengan berkata, “Ini Faham Muda.” Jadi teruslah orang menggelarkan ajaran itu, “Fahaman kaum muda.” Istilah ini kalau dibawa ke negara Arab atau di Indonesia, tiada siapa pun yang faham apa itu kaum muda. Di seluruh dunia lagi tidak faham. Ini untuk Malaysia sahaja.
Apa maksud faham kaum muda ini? Itulah fahaman wahabi. Tapi di Timur Tengah tidak terkenal sebagai Wahabi. Terkenal dengan Salafi. Salafi itu ialah kaum muda. Kemudian golongan Salafi ini atau kaum muda atau wahabi yang kita lihat hari ini kebanyakannya jadi militan. Afghan itu wahabi. Yang di Indonesia, yang kena tangkap, itu semua wahabi. Begitu juga Ikhwanul Muslimin. Kecuali Hassan Al Banna. Tetapi yang lain semua Wahabi. Oleh kerana tidak ada jemaah dan bukan senang hendak lahirkan jemaah maka mereka menumpang jemaah Ikhwanul Muslimim. Kemudian mereka ubah dasar. Sebab itu Ikhwan yang ada sekarang tidak seperti jemaah Hassan Al Banna dahulu. Hassan Al Banna tidak bermazhab tetapi dia tidak tolak mazhab. Dia tidak bertawasul tetapi tidak menolak tawasul. Baginya, itu hanya satu cara berdoa. Siapa hendak tawasul, silalah. Tidak tawasul pun tidak apa. Kedua-duanya betul. Ini fahaman Hassan Al Banna. Sedangkan Wahabi anggap tawasul itu syirik dan kafir. Jadi kaum muda itu istilah yang ditaja disini. Yang sebenar itulah dia Salafi atau Wahabi.
Wahabi menolak Maulidur Rasul. Mereka anggap itu bid’ah dhalalah. Ajaran Wahabi sudah terpinggir. Bukan sahaja ahli sunnah tidak senang dengan mereka. Sudah banyak golongan yang bukan ahli sunnah pun tidak senang. Orang kafir pun tidak senang. Kerana kebanyakan Wahabi adalah golongan militan2. Atas dasar itu, kita tidak bimbang sangat. Kalau kita tidak menentang pun, dunia menentang. Kita tunggu sahaja kejatuhannya.
Saya akan fokus kepada Maulidur Rasul. Wahabi itu dilahirkan oleh orang putih. Mereka gunakan seorang ulama bernama Muhammad Abdul Wahab. Kebetulan nampak Muhammad Abdul Wahab menyokong mereka. Muhammad Abdul Wahab ini orang asli Arab. Orang Arab kata Badwi. Kita kata orang asli. Orang-orang Badwi diberi senjata oleh penjajah Inggeris untuk menjatuhkan kerajaan Othmaniah. Masa itu kerajaan Othmaniah menguasai Mekkah dan Madinah. Nampaklah orang putih itu bermusuh dengan kerajaan Othmaniah. Maka untuk jatuhkan kerajaan Othmaniah, mereka mendidik orang-orang Badwi main senjata. Orang putih bijak. Supaya orang tidak nampak mereka itu kejam maka mereka lakukan seolah-olah penentangan itu bukan dari mereka. Direkakan satu kumpulan Islam sendiri untuk menentang iaitu kelompok muda atau kelompok baru untuk menjatuhkan kerajaan Othmaniah. Tokohnya ialah Muhammad Abdul Wahab. Mereka mengatakan Abdul Wahab ini mujaddid.
Orang putih faham kekuatan umat Islam itu kerana dia fanatik dengan Rasulullah. Kerana dia selalu ingat Rasulullah dan hatinya berpaut dengan Rasulullah. Ini kekuatan. Dari Rasulullah pergi kepada Allah. Maka mereka memikirkan bagaimana hendak buang kekuatan ini. Jadi maka diciptalah ajaran baru yang menganggap siapa yang menyambut hari lahir Rasulullah, itu bid’ah. Bid’ah dhalalah. Sesat. Dia hendak tanggalkan kasih sayang umat Islam terhadap Rasulullah. Supaya orang nampak Muhammad Abdul Wahab. Ini memang ditaja oleh orang putih. Ini satu strategi yang sangat bijak yang mana mereka boleh campur tangan dalam ajaran agama Islam. Yang menerima itu adalah orang-orang Badwi yang tidak ada ilmu dan hanya tentang kambing, unta mereka sahaja. Bila dengar Muhammad Abdul Wahhab itu tokoh besar dan mujaddid, mereka lupa Rasulullah. Hati terpaku dengan Muhammad Abdul Wahhab. Ini memang kejayaan besar tajaan orang putih.
Apa yang berlaku di Saudi seratus tahun yang lalu ialah orang putih menawan negara itu dari kerajaan Islam Othmaniah yang berkuasa di sana. Mereka telah menggunakan taktik memberikan senjata kepada orang Badwi dan dilatihlah. Bila orang Badwi itu sudah pandai main senjata, orang Putih tampilkan ketua mereka iaitu Muhammad Abdul Wahhab. Maka digelarkan mujaddid pula. Seronoklah orang-rang Badwi yang kalau di malaysia ini ibarat orang-orang Asli itu, sebab ketua mereka mujadid rupanya. Ertinya keturunan Raja di Saudia hari ini adalah dari keturunan orang Asli Arab yang sebenarnya bukan dari keturunan Raja. Dilantik oleh orang Inggeris yang hendak menjatuhkan kerajaan Islam Othmaniah.
Lihat bagaimana orang putih menaja satu mazhab. Dengan diberi satu kelompok itu, kekuatan. Ajaran itu tidak akan kuat kalau tidak dikuatkuasakan. Kalau hanya ada kefahaman sahaja tetapi tidak ada kuasa dan dikuatkuasakan, tidak ada negara, tidak ada pemerintah, siapa hendak mengamal ajaran itu. Musuh Islam itu bijak. Mereka tahu, untuk dihalang tidak boleh. Jangka panjang, penjajah akan pulang juga maka sebelum mereka balik, mereka letak racun dulu untuk merosakkan agama Islam. Ditajanya satu ajaran, dengan ditonjolkan seorang ulama waktu itu dan digembar-gemburkan bahawa orang itu adalah mujadid. Orang putih faham ini ajaran yang mereka reka itu tidak kuat kalau tidak diberi kuasa. Maka mereka pun carilah Badwi-badwi, beri senjata, latih berperang, minta mereka membesarkan Muhammad Abdul Wahhab. Orang Badwi itu bukan faham apa-apa. Bila orang putih tonjolkan seseorang, maka dia dipandang besar lah.
Salah satu kekuatan umat Islam hilang apabila ajaran wahabi ini dikuatkuasakan. Mereka menghilangkan Rasulullah, agar jangan disebut lagi. Padahal bila sebut Islam, orang faham otomatik nampak Rasulullah, sebab Allah beri Islam itu kepada Rasulullah. Itu dari segi psykologi. Tapi kalau lama-lama dibua, yakni melupakan Rasulullah, ertinya orang tidak tahu Islam ini diberi pada siapa. Jadi ditarik satu kekuatan. Kalau ada Maulidur Rasul, orang teringat-ingat balik kepada Rasulullah. Bila itu dihapuskan, orang langsung tidak ada sebab, tidak ada kesempatan untuk teringat kepada Rasulullah. Kalau ada Maulidur Rasul, paling tidak, sesekali teringat balik. Padahal Maulidur Rasul itu pun tidak cukup lagi untuk mengenang jasa nabi.
Nota kaki
1. Golongan Wahabi berpusat di Arab Saudi termasuk semua Kedutaannya diseluruh dunia.
2. Tak semua golongan militan tertolak, tetapi jika militan menghalalkan cara, itu yang tertolak (contoh pembubuhan kejam diluar tabiat peperangan). Dalam hadis menyebut, “Peperangan itu adalah tipu daya.” Dalam hadis itu disebut peperangan. Tidak disebut jihad. Kenapa Islam sewaktu-waktu menyebut peperangan dan sesekali menyebut jihad. Sebenarnya di antara jihad dengan perang ini, jihad lebih besar. Lebih global. Bila dikatakan perang, ia adalah satu juzuk kecil dalam jihad. Tidak boleh dikatakan jihad itu perang tetapi bila dikatakan perang, ia termasuk dalam jihad. Kalau begitu, di sini kita dapat lihat, pengertian perang itu sangat kecil. Cuma ia hebat. Maksudnya kecil tetapi dahsyat. Sebab bila dikatakan perang itu mesti guna senjata. Padahal peranannya kecil. Ia hanya sebahagian daripada jihad. Ia dahsyat dan mendengarnya itu menggerunkan. Bila dikatakan jihad, itu besar. Ada lahir ada batin. Berdakwah dan menuntut ilmu itu jihad. Mencari rezeki yang halal juga jihad. Mencari-cari keluarga yang sudah lama tidak dijumpai pun termasuk jihad. Bermusafir untuk mencari pengalaman dan ilmu termasuk jihad. Berusaha untuk mendamaikan dua puak yang bergaduh juga jihad. Hendak mendidik nafsu, membuang mazmumah, semua itu termasuk jihad batin.
Jadi bila bercakap tentang jihad, sifatnya tidak yang menakutkan. Kerana peranan jihad ini ialah untuk mempengerahui orang, hendak beri kasih sayang yakni supaya kita dapat beli hati orang. Perang tidak begitu. Perang adalah satu keadaan yang mana tidak dapat dielak dari samada kita bunuh orang atau orang bunuh kita. Sangat mencemaskan. Perang itu tipu daya. Di sudut itu saja. Sebab dia dahsyat. Kalau kita tidak lakukan tipu daya, mungkin kita kena bunuh. Tapi atas nama jihad, tidak boleh membunuh. Sebab jihad itu maksudnya hendak bagi kasih sayang. Bukan hendak lahirkan kebencian. Hendak beli hati orang. Bukan sampai orang sakit hati. Tapi kalau dalam jihad ada orang sudah sakit hati, itu tidak betul.
SOALAN:
Jika dulu, susah untuk cintakan Rasulullah tetapi sekarang rasa sangat dekat dengan baginda, kenapa?
Manusia ini ada yang mendapat kesedaran itu secara biasa iaitu kerana ada orang ajar atau ada orang dakwah, maka dia pun sedar. Ini biasalah. Ada juga cara yang luar biasa iaitu atas faktor keramat. Ini mungkin faktor mukjizat Rasulullah. Kalau tidak, senang ke hendak ada rasa cinta terhadap Rasulullah. Walaupun dari segi keyakinan, kita tidak tolak baginda tetapi cinta sudah tidak ada. Sudah tidak ada hubungan. Senang kah hal itu hendak dididik atau diubah. Ini faktor keramat.
Bila kita menyambut Maulidur Rasul, itu menyedarkan lagi tentang perlunya cinta kepada Rasulullah. Bagi kita yang di hujung-hujung ini, teringat balik kepada Rasulullah. Begitulah message sambutan Maulidur Rasul. Tidak lebih dari itu.
Apa yang dibuat oleh umatnya itu seolah-olah diteropong oleh Rasulullah. Seolah-olah dunia dan umat Islam ini berada di atas sebuah dulang. Rasulullah lihat umat nya berdakwah, mengaji, berjuang. Kalau tidak begitu, apa ertinya kita baca “assalamualaika ayyuhannayyu”. Agar terhubung dengan baginda.
Mengapa dikatakan “assalamualaika ayyuhannabiyyu”
Cuba lihat kemampuan roh. Pakai akal memang tidak logik. Lebih-lebih lagi apabila roh telah berpisah dari badan. Berjuta-juta umat Islam cakap kepada Rasulullah “assalamualaika ayyuhannabiyyu”, Rasulullah boleh jawab. Secara fizikal, kalau dua orang beri salam pada kita, kita tidak boleh jawab serentak kepada mereka. Saya hanya jawab pada salah satu dahulu. Tapi roh mampu sebab ia bukan fizikal. Sistemnya sudah lain. Kalau tidak apa ertinya Tuhan suruh beri salam kalau Rasullullah tidak tahu. Salam itu supaya kita sentiasa terhubung dengan baginda. Kena sentiasa terhubung dengan Rasulullah.
From: Rusli Alwi [mailto:rusli@muamalat.com.my]
Assalamu’alaikum (cc recipients are friends from AmBank and OCBC)
Pagi tadi kita berbincang tentang issue semasa yakni, “Wahaabi”. Kita dengar pandangan dari Hj Md Roose & Sdr Shahriza Omar. Maka saya ingin berkongsi maklumat dgn saudara/ri kerana pada pagi tadi pendek sangat masa hendak mengupas isu nie.
Harapan saya cuma satu, yakni kita bersedia dgn cukup ilmu supaya dapat mengarungi masa depan Islam yg penuh dgn cabaran di waktu-waktu sedekad kebelakangan ini. Ethnic cleansing (Balkan and African), peperangan (Middle East), new ideology (correcting old religion), kebangkitan Islam (kecil-kecilan yang mempertahan sunnah) and masaalah social (domestic) adalah didalam perancagan Allah swt. Jadi dgn ilmu, sedikit sebanyak kita boleh fahami jadual Allah swt supaya kita tak jadi golongan “apa nak jadi; …jadilah, aku tak kisah”.
Tentang isu Wahabbi nie, termasuk Maulidur Rasul, Talkin dll saya ade minta pandangan dari salah seorang EVP (dah VSS) kira-kira 5 atau 6 tahun yg lepas tentang bagaimana hendak menghadapai golongan Wahabi yg menuduh sesat jika menyambut Maulidur Rasul. Dia kata jawab begini “Dari aku berhujjah dgn engkau, lebeh aku berhujjah dengan kayu!”. Maksudnya, jgn buang masa, kerana golongan ini memang keras hati dan menerima tafsiran dari ulama mereka sahaja. Golongan ini sedang menunggu zaman kejatuhannya (banyak bergantung kpd perkembangan kerabat raja Saudi dan ulama Wahabi1 disana), insyaAllah. Walupun mereka nampak kuat, akan jatuh juga dengan kehendak Allah swt. Cuma kita kena peka!
SOALAN:
Apakah yang dimaksudkan dengan fahaman kaum muda di Perlis?
Faham kaum muda ini istilah orang Melayu. Yakni ada orang baru datang dan bawa satu fahaman yang baru atau muda sangat. Sedangkan mazhab yang lama, ahlisunnah wal jamaah itu sudah lama yakni sudah beribu-ribu tahun. Fahaman ini tiba-tiba datang ke Malaysia, sekitar tahun 1920. Istilahnya itu bukan dirancang. Bukan ada satu mesyuarat untuk menamakan satu ajaran baru itu. Keadaanya seolah-olah, terluncurlah perkataan dari seorang daripada mereka, yang mungkin ulama, dengan berkata, “Ini Faham Muda.” Jadi teruslah orang menggelarkan ajaran itu, “Fahaman kaum muda.” Istilah ini kalau dibawa ke negara Arab atau di Indonesia, tiada siapa pun yang faham apa itu kaum muda. Di seluruh dunia lagi tidak faham. Ini untuk Malaysia sahaja.
Apa maksud faham kaum muda ini? Itulah fahaman wahabi. Tapi di Timur Tengah tidak terkenal sebagai Wahabi. Terkenal dengan Salafi. Salafi itu ialah kaum muda. Kemudian golongan Salafi ini atau kaum muda atau wahabi yang kita lihat hari ini kebanyakannya jadi militan. Afghan itu wahabi. Yang di Indonesia, yang kena tangkap, itu semua wahabi. Begitu juga Ikhwanul Muslimin. Kecuali Hassan Al Banna. Tetapi yang lain semua Wahabi. Oleh kerana tidak ada jemaah dan bukan senang hendak lahirkan jemaah maka mereka menumpang jemaah Ikhwanul Muslimim. Kemudian mereka ubah dasar. Sebab itu Ikhwan yang ada sekarang tidak seperti jemaah Hassan Al Banna dahulu. Hassan Al Banna tidak bermazhab tetapi dia tidak tolak mazhab. Dia tidak bertawasul tetapi tidak menolak tawasul. Baginya, itu hanya satu cara berdoa. Siapa hendak tawasul, silalah. Tidak tawasul pun tidak apa. Kedua-duanya betul. Ini fahaman Hassan Al Banna. Sedangkan Wahabi anggap tawasul itu syirik dan kafir. Jadi kaum muda itu istilah yang ditaja disini. Yang sebenar itulah dia Salafi atau Wahabi.
Wahabi menolak Maulidur Rasul. Mereka anggap itu bid’ah dhalalah. Ajaran Wahabi sudah terpinggir. Bukan sahaja ahli sunnah tidak senang dengan mereka. Sudah banyak golongan yang bukan ahli sunnah pun tidak senang. Orang kafir pun tidak senang. Kerana kebanyakan Wahabi adalah golongan militan2. Atas dasar itu, kita tidak bimbang sangat. Kalau kita tidak menentang pun, dunia menentang. Kita tunggu sahaja kejatuhannya.
Saya akan fokus kepada Maulidur Rasul. Wahabi itu dilahirkan oleh orang putih. Mereka gunakan seorang ulama bernama Muhammad Abdul Wahab. Kebetulan nampak Muhammad Abdul Wahab menyokong mereka. Muhammad Abdul Wahab ini orang asli Arab. Orang Arab kata Badwi. Kita kata orang asli. Orang-orang Badwi diberi senjata oleh penjajah Inggeris untuk menjatuhkan kerajaan Othmaniah. Masa itu kerajaan Othmaniah menguasai Mekkah dan Madinah. Nampaklah orang putih itu bermusuh dengan kerajaan Othmaniah. Maka untuk jatuhkan kerajaan Othmaniah, mereka mendidik orang-orang Badwi main senjata. Orang putih bijak. Supaya orang tidak nampak mereka itu kejam maka mereka lakukan seolah-olah penentangan itu bukan dari mereka. Direkakan satu kumpulan Islam sendiri untuk menentang iaitu kelompok muda atau kelompok baru untuk menjatuhkan kerajaan Othmaniah. Tokohnya ialah Muhammad Abdul Wahab. Mereka mengatakan Abdul Wahab ini mujaddid.
Orang putih faham kekuatan umat Islam itu kerana dia fanatik dengan Rasulullah. Kerana dia selalu ingat Rasulullah dan hatinya berpaut dengan Rasulullah. Ini kekuatan. Dari Rasulullah pergi kepada Allah. Maka mereka memikirkan bagaimana hendak buang kekuatan ini. Jadi maka diciptalah ajaran baru yang menganggap siapa yang menyambut hari lahir Rasulullah, itu bid’ah. Bid’ah dhalalah. Sesat. Dia hendak tanggalkan kasih sayang umat Islam terhadap Rasulullah. Supaya orang nampak Muhammad Abdul Wahab. Ini memang ditaja oleh orang putih. Ini satu strategi yang sangat bijak yang mana mereka boleh campur tangan dalam ajaran agama Islam. Yang menerima itu adalah orang-orang Badwi yang tidak ada ilmu dan hanya tentang kambing, unta mereka sahaja. Bila dengar Muhammad Abdul Wahhab itu tokoh besar dan mujaddid, mereka lupa Rasulullah. Hati terpaku dengan Muhammad Abdul Wahhab. Ini memang kejayaan besar tajaan orang putih.
Apa yang berlaku di Saudi seratus tahun yang lalu ialah orang putih menawan negara itu dari kerajaan Islam Othmaniah yang berkuasa di sana. Mereka telah menggunakan taktik memberikan senjata kepada orang Badwi dan dilatihlah. Bila orang Badwi itu sudah pandai main senjata, orang Putih tampilkan ketua mereka iaitu Muhammad Abdul Wahhab. Maka digelarkan mujaddid pula. Seronoklah orang-rang Badwi yang kalau di malaysia ini ibarat orang-orang Asli itu, sebab ketua mereka mujadid rupanya. Ertinya keturunan Raja di Saudia hari ini adalah dari keturunan orang Asli Arab yang sebenarnya bukan dari keturunan Raja. Dilantik oleh orang Inggeris yang hendak menjatuhkan kerajaan Islam Othmaniah.
Lihat bagaimana orang putih menaja satu mazhab. Dengan diberi satu kelompok itu, kekuatan. Ajaran itu tidak akan kuat kalau tidak dikuatkuasakan. Kalau hanya ada kefahaman sahaja tetapi tidak ada kuasa dan dikuatkuasakan, tidak ada negara, tidak ada pemerintah, siapa hendak mengamal ajaran itu. Musuh Islam itu bijak. Mereka tahu, untuk dihalang tidak boleh. Jangka panjang, penjajah akan pulang juga maka sebelum mereka balik, mereka letak racun dulu untuk merosakkan agama Islam. Ditajanya satu ajaran, dengan ditonjolkan seorang ulama waktu itu dan digembar-gemburkan bahawa orang itu adalah mujadid. Orang putih faham ini ajaran yang mereka reka itu tidak kuat kalau tidak diberi kuasa. Maka mereka pun carilah Badwi-badwi, beri senjata, latih berperang, minta mereka membesarkan Muhammad Abdul Wahhab. Orang Badwi itu bukan faham apa-apa. Bila orang putih tonjolkan seseorang, maka dia dipandang besar lah.
Salah satu kekuatan umat Islam hilang apabila ajaran wahabi ini dikuatkuasakan. Mereka menghilangkan Rasulullah, agar jangan disebut lagi. Padahal bila sebut Islam, orang faham otomatik nampak Rasulullah, sebab Allah beri Islam itu kepada Rasulullah. Itu dari segi psykologi. Tapi kalau lama-lama dibua, yakni melupakan Rasulullah, ertinya orang tidak tahu Islam ini diberi pada siapa. Jadi ditarik satu kekuatan. Kalau ada Maulidur Rasul, orang teringat-ingat balik kepada Rasulullah. Bila itu dihapuskan, orang langsung tidak ada sebab, tidak ada kesempatan untuk teringat kepada Rasulullah. Kalau ada Maulidur Rasul, paling tidak, sesekali teringat balik. Padahal Maulidur Rasul itu pun tidak cukup lagi untuk mengenang jasa nabi.
Nota kaki
1. Golongan Wahabi berpusat di Arab Saudi termasuk semua Kedutaannya diseluruh dunia.
2. Tak semua golongan militan tertolak, tetapi jika militan menghalalkan cara, itu yang tertolak (contoh pembubuhan kejam diluar tabiat peperangan). Dalam hadis menyebut, “Peperangan itu adalah tipu daya.” Dalam hadis itu disebut peperangan. Tidak disebut jihad. Kenapa Islam sewaktu-waktu menyebut peperangan dan sesekali menyebut jihad. Sebenarnya di antara jihad dengan perang ini, jihad lebih besar. Lebih global. Bila dikatakan perang, ia adalah satu juzuk kecil dalam jihad. Tidak boleh dikatakan jihad itu perang tetapi bila dikatakan perang, ia termasuk dalam jihad. Kalau begitu, di sini kita dapat lihat, pengertian perang itu sangat kecil. Cuma ia hebat. Maksudnya kecil tetapi dahsyat. Sebab bila dikatakan perang itu mesti guna senjata. Padahal peranannya kecil. Ia hanya sebahagian daripada jihad. Ia dahsyat dan mendengarnya itu menggerunkan. Bila dikatakan jihad, itu besar. Ada lahir ada batin. Berdakwah dan menuntut ilmu itu jihad. Mencari rezeki yang halal juga jihad. Mencari-cari keluarga yang sudah lama tidak dijumpai pun termasuk jihad. Bermusafir untuk mencari pengalaman dan ilmu termasuk jihad. Berusaha untuk mendamaikan dua puak yang bergaduh juga jihad. Hendak mendidik nafsu, membuang mazmumah, semua itu termasuk jihad batin.
Jadi bila bercakap tentang jihad, sifatnya tidak yang menakutkan. Kerana peranan jihad ini ialah untuk mempengerahui orang, hendak beri kasih sayang yakni supaya kita dapat beli hati orang. Perang tidak begitu. Perang adalah satu keadaan yang mana tidak dapat dielak dari samada kita bunuh orang atau orang bunuh kita. Sangat mencemaskan. Perang itu tipu daya. Di sudut itu saja. Sebab dia dahsyat. Kalau kita tidak lakukan tipu daya, mungkin kita kena bunuh. Tapi atas nama jihad, tidak boleh membunuh. Sebab jihad itu maksudnya hendak bagi kasih sayang. Bukan hendak lahirkan kebencian. Hendak beli hati orang. Bukan sampai orang sakit hati. Tapi kalau dalam jihad ada orang sudah sakit hati, itu tidak betul.
SOALAN:
Jika dulu, susah untuk cintakan Rasulullah tetapi sekarang rasa sangat dekat dengan baginda, kenapa?
Manusia ini ada yang mendapat kesedaran itu secara biasa iaitu kerana ada orang ajar atau ada orang dakwah, maka dia pun sedar. Ini biasalah. Ada juga cara yang luar biasa iaitu atas faktor keramat. Ini mungkin faktor mukjizat Rasulullah. Kalau tidak, senang ke hendak ada rasa cinta terhadap Rasulullah. Walaupun dari segi keyakinan, kita tidak tolak baginda tetapi cinta sudah tidak ada. Sudah tidak ada hubungan. Senang kah hal itu hendak dididik atau diubah. Ini faktor keramat.
Bila kita menyambut Maulidur Rasul, itu menyedarkan lagi tentang perlunya cinta kepada Rasulullah. Bagi kita yang di hujung-hujung ini, teringat balik kepada Rasulullah. Begitulah message sambutan Maulidur Rasul. Tidak lebih dari itu.
Apa yang dibuat oleh umatnya itu seolah-olah diteropong oleh Rasulullah. Seolah-olah dunia dan umat Islam ini berada di atas sebuah dulang. Rasulullah lihat umat nya berdakwah, mengaji, berjuang. Kalau tidak begitu, apa ertinya kita baca “assalamualaika ayyuhannayyu”. Agar terhubung dengan baginda.
Mengapa dikatakan “assalamualaika ayyuhannabiyyu”
Cuba lihat kemampuan roh. Pakai akal memang tidak logik. Lebih-lebih lagi apabila roh telah berpisah dari badan. Berjuta-juta umat Islam cakap kepada Rasulullah “assalamualaika ayyuhannabiyyu”, Rasulullah boleh jawab. Secara fizikal, kalau dua orang beri salam pada kita, kita tidak boleh jawab serentak kepada mereka. Saya hanya jawab pada salah satu dahulu. Tapi roh mampu sebab ia bukan fizikal. Sistemnya sudah lain. Kalau tidak apa ertinya Tuhan suruh beri salam kalau Rasullullah tidak tahu. Salam itu supaya kita sentiasa terhubung dengan baginda. Kena sentiasa terhubung dengan Rasulullah.
Comments
Post a Comment