Bacalah



Dah masuk bulan ke 5 As Siddiq di Pasti.

Banyak perkara yang buatkan aku seolah tidak puas hati.

Skill bacaan dan reading belum mencapai standard tetapanku.


Standard dibuat berdasarkan pencapaian kakak2 dan abang as siddiq.

Terkenang kata2 kakak iaitu puteri sulung, "mengapa pasti bukan Qdess"


Semalam As Siddiq meminta aku membaca untuknya...kesian anak mama, "mengapa pasti bukan Qdess" ayat ini seolah melekat dalam kepalaku.


Teringat kata2 mak ketika aku menghantar kakak dan abang ke kelas KAFA JAIS di batu 13 Puchong. Mak kata kesian anak2 depa letih macam mana nak faham. Kata mak lagi Islam patut dari dalam rumah bukan kita cari Islam diluar rumah. Patut la sekarang kacau bilau sebab kita letakkan Islam itu diluar rumah. kata2 mak menusuk di hati.


Aku berhentikan kakak, abang dan alang dari KAFA JAIS, Batu 13, Puchong. Istiqomah. Alhamdulillah. kata2 mak benar, Islam patut di benihkan dari dalam rumah. Bermula dari kita para ibu bapa. Istiqomah kita terhadap cara hidup Islam memberi kesan kepada anak-anak. 

Cara mak melihat sesuatu berbeza dengan orang lain. Orang lain mungkin mengatakan hantar ke Kafa nanti sekurang-kurangnya tahu juga dia solat.


Semasa aku menghantar kakak di Qdess dulu aku amat kagum dengan sistem pendidikannya. Kakak boleh membaca dalam dwi bahasa seawal 4 tahun dengan fasih sekali. Qdess menerapkan budaya membaca yang mana memberi kesan sehingga kakak berusia 15 tahun kini.


Wahyu pertama Rasulullah SAW, "Bacalah..baca lah"..“Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah! Tuhanmulah yang maha pemurah”, (QS.Al-laq: 1-3).

Membaca membuatkan kita dewasa lebih dari usia. Membaca membuatkan abah dan mak yang di pida mengetahui segalanya. Membaca membuatkan kita kaya. Membaca akan member kesan kepada jiwa apa yang kita baca. Membaca itu makanan minda.  

Susah hati mama anak mama belum tahu membaca. Salah mama juga….

Comments

Popular Posts