Pengajaran jangan berebut dan berbalah

Hari minggu lalu As Siddiq & Humairaa berebut, seorang nak tgok TV dan sorang lagi nak tengok DVD. Sorang tekan punat TV dan sorang tekan remote TV. Blank. Terus hitam TV membisu. Semua terdiam termasuk mama yang dari jauh memerhatikan kerenah mereka berdua.

Keesokannya, rumah sunyi tiada bunyi kartun spongebox, tiada lagi Transformer. "No budget untuk TV baru yer. Budget mama dah allocated untuk Back to school", pesan aku kepada mereka. Aku panggil semua anak-anak dan terang kan pada mereka, "faham dak bila mama kata jgn suka bertegang urat, jgn keras kepala, tolak ansur...kalau kita mengaku kalah tak bererti kita kalah dan kalau kita menang pun kita sebenaqnya tak menang", Jenuh nak mencari ayat nak memahamkan anak2 supaya mereka dapat mendalami apa yang ingin aku perkatakan. "Mama nak anak2 mama amik peristiwa ni jadi iktibaq...jangan dok berebut dan pulun ikut kepala masing akhirnya sapa yang rugi, kita sendiri kan rugi". Malisha, Khattab, Humairaa dan As Siddiq mengangguk. 

Pesan Imam Ghazali dalam kitab Bidayatul Hidayah, adalah untuk menjaga lidah daripada 8 perkara satunya jangan berdebat, bertengkar atau suka membantah cakap orang lain: Ini boleh menyebabkan orang lain sakit hati dengan kita. Selalunya kita berdebat berkaitan perkara-perkara peribadi orang yang mungkin tidak benar. Kita berdebat seolah-olah kita sahaja yang benar. Jika berdebat dengan orang yang jahil, dia mungkin akan berdendam pula selepas itu. Jika bertengkar dengan orang yang sabar sekalipun, mungkin akan sampai tahap di mana dia tak mampu sabar lagi hingga boleh menyebabkan bermusuhan pula nanti.

Perebutanlah yang buatkan adik beradik menjadi seteru, bangsa berpecah belah dan kemudian punah sebuah peradapan dek dengki khianat.  

Semalam Selangor cuti...kesian melihat anak-anak terutama As Siddiq yang sedikit kebosanan di waktu pagi. "Abang ambik skrewdriver bagi kat mama", aku bagi arahan pada Al Khattab. Semua anak2 terpingga semua terarah kepada mama yang dah jadi Mcgiver....Rupanya masalahnya simple saja punat termasuk ke dalam yang buatkan remote tidak dapat berfungsi. Setelah semua diperbetulkan .....taraaaa anak-anak mama boleh menonton semula.  Dan bila papa balik dari opis sibuk mereka menceritakan perihal TV yang sudah pulih tu. Komen papa pula, "sebab tu papa tak perbaik pasai papa tau mama akan perbaik" sambil menjeling kearahku.

Satu kisah yang akan menjadi pengajaran buat anak2. Jangan berebut berbagilah dan bertolak ansur pasti kita akan bahagia.

  

Comments

  1. baguih sangatlah mama boleh perbaik . tak payah cari pomen.

    ReplyDelete
  2. dok berkira2 juga nak cari pomen tp teringat pernah dok selongkaq TV dan radio dulu2 jadi try Alhamdulillah cedera TV sikit saja..rezeki juga tu

    ReplyDelete
  3. IMG_3419.jpg
    IMG_3622.jpg
    IMG_3623.jpg
    IMG_3624.jpg
    IMG_3625.jpg
    IMG_3626.jpg
    IMG_3630.jpg
    IMG_3631.jpg
    IMG_3632.jpg

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts