Rutin Back To School

Syukur urusan pendaftaran dan pembayaran yuran di Maahad Sains Al Amin untuk form 1 Al Khattab dipermudahkan cuma kini aku harus mencari transport. Semoga dipermudahkan Allah SWT hendakNYA. Bila kita bantu mudahkan urusan orang lain secara langsung atau tidak langsung, Allah akan memberkati kita dan memudahkan urusan kita dan sebaliknya bila kita menyulitkan kehidupan orang lain secara automatik kehidupan kita akan bermasalah. Ini adalah fitrah kehidupan.

Pelaburan ilmu untuk jangka masa panjang, esok Insyaallah akan bawa anak2 ke Masjid Saiditina Othman, Bandar Tun Razak untuk Seminar Remaja Soleh dan Remaja Sukses. Seboleh-bolehnya sekarang aku cuba untuk maksimakan input ilmu terutamanya ilmu akhirat dalam diri anak-anak. Hidup kita bukannya lama dan kita tidak tahu di mana noktahnya sebolehnya sebelum kegarisan penamat aku cuba melaksanakan amanah yg diberikan Allah SWT kepadaku.
PIC 2010 ...lani dah nak enter 2013 As Siddiq nak 6 thn Abg dah nak masuk form 1 kakak pula PMR this year kalau mama still menten feel lama...mcm mana la anak2 mama di masa depan...
Minggu ini Insyaallah akan menyelesaikan urusan pembayaran yuran PASTI As Siddiq. Why Pasti mama, bukan Qdess, Ezora, Little Chalip, CEC? tanya Malisha yang merasakan As Siddiq juga perlu merasa suasana pembelajaran di Qdess sepertinya dan adik2 yang lain. Jawapan mama, "contoh terdekat kita kan ada dulu mama pernah hantaq Al Khattab (abang) masa 4 years ke Qdess..mama rasa ada lompang tp bila mama tukaqkan dia ke PASTI umur 5 thn rasa tenang sgt bila hanya beberapa bulan di sana dia dah mampu menghafal beberapa surah dan mampu imamkan solat dan paling lapang bila dia berpuasa penuh pada umur itu tanpa sebarang rungutan".

Proses seterusnya menukarkan Alang Myra ke sekolah berdekatan dengan opisku memandangkan tahun depan dia keseorangan bila pulang ke rumah. Permulaannya tarik muka dia bila diberitahu kena tukar sekolah. Namun setelah diterangkan disebabkan faktor2 keselamatan dia mulai faham. Hati mama yang sentiasa minda jauh menerokai perihal keselamatan anak buatkan aku memikirkan seribu satu macam masalah jika dia dibiarkan "alone".

Semalam terdengar perbualan kakak dengan alang, "malam ni kakak nak tidur awal, esok nak bangun awal pagi....seminggu lagi kita nak sekolah kakak tak nak sekolah"...kata2 yg penuh visi dari mulut anak sulung yg dianugerahkan Allah SWT kepada aku dan cik B. Dari tadika dia mempunyai visi dirinya dan membuatkan kami suprise dengan setiap pancapainya. Dia hadir sebagai pembuka jalan buat adik-adiknya. 

Al Furqan (74) Dan orang-orang yang berkata: Ya Tuhan kami, anugerahilah kiranya kami ini dari isteri-isteri dan keturunan kami yang men­jadi cahayamata, dan jadikanlah kiranya kami ini menjadi Imam ikutan daripada orang-orang yang berta.kwa kepada Engkau.










Comments

Popular Posts