Like mom Like Daughter

Prof Dr Muhaya · 269,421 like this.
20 hours ago ·
Betapa besar kuasa Allah dalam segala hal. Manusia hanya akan dapat apa yang diusahakannya. Hasil hidup kita hari ini terhasil dati sikap kita 20 tahun yg lalu. Ramai orang ingin ubah kehidupan tapi tidak rela ubah sikap dan pilihan mereka.
Benar sekali. Bila ditoleh kehidupan masa kecil aku ianya adalah reflek kepada kepercayaan dan kehidupan aku kini. Abah seorang yang amat tegas, aku dilarang membaca majalah hiburan dan menonton cerita tidak senonoh juga kami tidak digalakkan mendengar musik yang keras. Manakala mak pula tidak suka bergossip, tidak suka ke rumah jiran tanpa sebab dan masa mak banyak dihabiskan dengan keluarga.Pesan mak yang aku pegang kuat hingga ke hari ini, berhati2 dengan kawan yang suka menceritakan hal orang lain di depan kita sbb satu hari dia akan menjaja cerita kita pula dan mak juga berpesan jaga mata bila bertandang ke rumah orang.

Abah pula amat frenly. Tidak kisah bangsa mana pun semua abah boleh join. Sembang abah dengan melayu, china, india dan siam pada tone yang sama. Emak pula banyak menasihati ke arah keagamaan mungkin disebabkan reflek keluargaan nenek yang berpendidikan pondok.

Abah dan mak kini dah menjangkau 80 tahun. Kehidupan mereka amat ringkas. Kata orang Kedah tak beradon. Abah dan mak memenuhi masa sengkang dengan membaca Al Quran dan kitab-kitab. Dulu semasa kecil selalu sebelum tidur mak akan membaca kisah2 nabi, sifat2 Allah, nama2 nabi dan kemudian ianya tersemat diingatanku. 

Abah tidak suka hiburan malah kami adik beradik tidak dibenarnya menghadiri mana2 tempat yang ada unsur hiburan melampau. Dulu aku merasakan abah outdated dan cemburu dengan sepupu dan kawan2 yang dapat menyaksikan konsert atau dapat ke ekspo di bandar. Namun apa yang dilakukan abah dululah refleks kepada diriku kini dan ianya akan divalue added.

Sebagai ibu .... kata2 Prof Muhaya "Hasil hidup kita hari ini terhasil dati sikap kita 20 tahun yg lalu"
amat memberi kesan dalam jiwa dan emosi. Mindaku menerawang ke 20 tahun akan datang. Takkan kita nak anak kita gila shopping, tak habis2 memikirkan branded macam kita. Kita sendiri kena ubah kehidupan kini supaya esok di akhrat sana kita tidak dipersoalkan dengan kesilapan kita sebagai pemegang amanah. 
Like mom like daughter & like dad like son biarlah tearah kepada zon Allah SWT. Dan moga kita menerima pencen di akhirat sana dengan melahirkan zuriat yang patuh kepada Allah SWT. Moga di akhirat sana kita berbangga dengan nama2 fisabilillah keturunan kita.
Ya Rab lorongkanlah hati mu dalam mencari keredhaanMU
Ya Rab permudahkanlah hambamu ini dalam mendidik zuriat kami sentiasa mencariMU dan takutkanMU 
 
 

 

Comments

Post a Comment

Popular Posts