Kisah mentaliti Joyah


Diusia sebegini aku sudah malas hendak menulis dengan nada sinis sebagaimana zaman Rock & Rap dulu..he he he, yelah anak daraku selalu meneliti apa yang mamanya tulis. Namun apo nak dikato bak kata Ito The Blues Gang, rimas aku dengan mentaliti Joyah-joyah dipersekiran.

Siapa Joyah? Ala, watak dalam drama bersiri Opah zaman sekolah rendah dulu. Joyah yang suka bawa mulut ke sana sini. Apa sahaja yang terjadi kepada orang lain ia tidak puas hati dan menterjemahkan mengikut rasa hatinya. Bagi Joyah dialah yang betul, bagus & paling vogue.


Ada lagi ke orang begini dizaman IT ni? Aku pun pada mulanya ingat spesis ini dah pupus bak pupusnya dianosour tetapi masih ada lagi sisa-sisa spesis ini. Kalau tengok Joyah zaman moden ini huhhh....kalah Angelina jolie ......Tp Angelina Jolie beli barang heboh satu dunia ke? Kalau heboh pun bukan tuan badan yang hebohkan paparazzi punya hal.


Erm berbalik kepada Joyah pada apa sahaja yang dibeli mesti hendak di khabarkan seantero dunia. Serba-serbilah mahu dicerita konon dialah yang paling hebat dari yang lain sedangkan orang lain yang sudah ke oversea pun nak tergelak dengan ceritanya. Dengar sajalah masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Setengah orang mungkin perkara yang dikhabarkan adalah perkara biasa. Mungkin spesis Joyah ini baru merasa boleh ke sana sini, makan & shopping di tempat yang dia rasa kononnya hebat sangat. Yelah dulu zaman kecik tak merasa agaknya erm kalau ckp terasa pulak konon orang nak menghina tp agak agak la Joyah kalau nak bercerita. Kalau setakat post suam-suam kuku & terpaksa menambah waktu kerja semata mahu berlagak aduhaiii hentikanlah Joyahhh. Aku ni kan slow bak kata Joyah's spesis la tp seslow aku tak der ler smpai bila desperador call orang lain cari kerja.


Bab nak berlagak gaban aku tak heran sangat sbb aku punyer karektor “ada aku kisah” korang punyer pasal tp yang aku hangin satu badan pasal mulut puaka korang ..puakanya kalah puaka Niyang Rapik David Teo tuh. Depan bukan main baik manis mulut kalah lollipop tp belakang puakanya tak tahulah nak cerita bak kata Shahezy Sam. Aku mmg positive dengan semua orang tp kalau ada buat pasal dengan aku mmg la…….Itulah kalau orang kata mentaliti hulu atau kampong nak marah….Udah ler mcm tuh puak-puak Joyah nih kalau bertandang ke rumah orang mata berkelilau sana sini ..hello mak bapak korang tak ajar ke adap bertandang ke rumah orang kalau anak-anak korang ok la sbb budak kan baligh pun belum tp kalau peringkat mak yang dah dekat monopous buat perangai apa hal…..lepas tu mula la bercerita rumah orang ini ada apa & rumah org ni kurang dimana ….


Sibuk sangat cerita buruk orang sampai jangan tersangkut installment rumah .....kereta ...kredit card Joyahh Oiii, mahu rasa aku buat checking ctos, ckris bank negara pada spesis Joyah yang kononnya hebat nih......

Comments

Popular Posts