Musim Kenduri

Cuti sekolah@kenduri kahwin memang senonim. Memang sudah menjadi budaya di Malaysia, tiba sahaja cuti sekolah maka adalah majlis-majlis perkahwinan. Bukan apa keadaan ini memudahkan pihak-pihak pengendali majlis dan jugak sanak saudara yang jauh untuk datang bertandang kemajlis itu.
Hujung minggu ini keluarga kami berdepan dengan satu majlis perkahwinan yang mana melibatkan 2 pasangan yang mempunyai kaitan antara aku dan suami. Pasangan yang dimaksudkan ialah adik iparku (Ateh) berkahwin dengan anak bongsu tuan rumah dan anak buahku (Zam) pula berkahwin dengan kakak sibongsu.
Minggu lepas seharian aku dan suami mencari perkakasan upacara dipihak lelaki di Kedah pada minggu depan. Letih. Ahh..baru adik ipar belum lagi anak sendiri. "Pa, kalau anak kita kahwin buat sederhana sudahlah...letihlah mama", jelasku pada suami saat keletihan berjalan. "Mmg patut kita bersederhana yang penting akad dan pemberitahuan kepada jiran serta sanak saudara mengenai perkahwinan anak kita dengan sedikit upacara ringan yang tidak berunsur riak", jelas suami. Terkenang majlis perkahwinan kami beberapa tahun dahulu. Kesederhanaan majlis yang diadakan oleh abah dikagumi suami. Malah wang hantaran di berikan kepada kami berdua bagi menjalani kehidupan selepas berkahwin di Kuala Lumpur. Majlis tidak menjadi rungutan kedua belah pihak lambang persekutuan suatu binaan masjid dimana perkahwinan bukan hanya melibatkan pasangan teruna dan dara tetapi lebih kepada penyatuan dua keluarga mukmin.

Comments

Popular Posts